Deel dit artikel
-

DCIF investeert in webtoepassing RealMee

Het Dutch Creative Industry Fund voorziet de tweede keer in korte tijd een startup in de Nederlandse digitale creatieve sector van een zak met geld. Ditmaal investeert het fonds in RealMee, een dienst waarmee gebruikers met één druk op de knop een pagina aan kunnen maken om zichzelf op het web te presenteren.

RealMee is opgezet voor de internetters die geen neefje of buurman hebben die makkelijk een persoonlijke website kunnen aanmaken. Het bedrijfje laat gebruikers gratis op een makkelijke en snelle manier een persoonlijke advertentievrije website maken.

De start up is begin vorig jaar begonnen en ging in november dat jaar de lucht in. Ondertussen zijn er 3.000 mensen die een persoonlijke pagina hebben aangemaakt uit 40 landen wereldwijd.

Presentatiepagina

De sites van RealMee zijn bedoeld als presentatiepagina. Volgens het bedrijf is het ‘geen sociaal netwerk, maar een internationale dienst die gebruikers in staat stelt hun online identiteit te beheren en te gebruiken op het web’.

Naast de informatie die gebruikers zelf op hun website invoeren kunnen gebruikers van RealMee bijvoorbeeld ook widgets en RSS-feeds van andere webdiensten gebruiken en tonen en kunnen ze bijvoorbeeld linken naar hun eigen Hyves en LinkedIn profielen.

De investering van het DCIF, waarbij overigens geen uitspraken worden gedaan over de hoogte van het bedrag, wordt gebruik om de userbase te vergroten. Ronald Carpentier van RealMee gelooft in de viraliteit van de dienst: Mensen googlen andere mensen al, dan gaat het er om dat ze RealMee-profielen tegenkomen. Daarbij gaat het natuurlijk ook om volume. We zijn al bezig om het makkelijk te maken voor gebruikers om de dienst aan te bevelen bij vrienden. Zoals via het adresboek van een e-maildienst. We geloven in het word of mouth-principe."

Betaalde services

De dienst zelf wordt met de investering ook doorontwikkeld. Carpentier: "We gaan ons richten op betaalde services." Op de korte termijn worden aanvullende diensten geïntroduceerd, waaronder een persoonlijk webadres. "Een persoonlijke url, waarbij men eerst een domeinnaam moet kopen en die vervolgens weer moet koppelen aan een site: voor veel mensen is dat een brug te ver. Wij bieden dat aan met één druk op de knop." OpenID wordt binnenkort ook ondersteund. "Mensen hebben verschillende profielen bij diverse sites. Wij willen ze één gebruikersnaam en wachtwoord geven voor meerdere webdiensten met OpenID."

Volgens Carpentier is er tot nu toe alleen geld gestoken in de dienst: "We geloven in onze tool. Met het volume komt ook de business."

Suggesties voor webdiensten

De gebruikers zullen ook suggesties ontvangen voor andere webdiensten die hun online leven leuker en makkelijker kunnen maken zoals een weblog, back-up diensten of het delen van foto’s.

Eerder deze maand liet het DCIF zijn oog vallen op het online videoplatform VIDDIX. Zij ontvingen een investering van 50.000 euro.

Doorgaans investeert het fonds tussen de 20.000 en 40.000 euro. Ilse Media richtte het fonds op in 2005. Sinds 2006 nemen ook uitgeversmaatschappij De Telegraaf, IDG Nederland en Veronica Holding deel.

Bliin, een Nederlandse geoblogging-site, ontving de eerste investering van het fonds. Eerder investeerde DCIF onder meer ook enkele tienduizenden euro’s in de internationale georiënteerde Nederlandse Wakoopa.com. Dit bedrijf levert een dienst waarmee computergebruikers kunnen zien welke software hun vrienden gebruiken.

Bron foto: Jeff Belmonte (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond