Deel dit artikel
-

Vakantiegarant stopt op last van ACM met activiteiten

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft Vakantiegarant gesommeerd per direct te stoppen met het misleiden van consumenten op straffe van een dwangsom van 2500 euro per dag tot een maximum van 125.000 euro. Voor Vakantiegarant was dit aanleiding om de handdoek in de ring te gooien.

De ACM ontving via haar loket ConsuWijzer veel meldingen van consumenten over Vakantiegarant. Het bedrijf benaderde telefonisch consumenten die in een enquête op internet hebben aangegeven interesse te hebben in reizen. Tijdens het telefoongesprek kregen zij het aanbod dat zij voor twee weken een vakantiewoning in het buitenland konden huren voor 349 euro.

Consumenten dachten dat zij alleen maar hadden ingestemd met het ontvangen van extra informatie. Vervolgens kregen ze na een paar weken een rekening van 349 euro. Volgens Vakantiegarant moesten zij betalen omdat zij telefonisch hadden ingestemd met het aanbod en geen gebruik hadden gemaakt van de wettelijke bedenktijd.

Wat gaat er fout?

Bedrijven die hun diensten via de telefoon verkopen moeten zich aan de regels houden die consumenten beschermen, stelt ACM. Zo moet het bedrijf duidelijk aangeven waarvoor hij belt, namelijk om iets te verkopen. Ook moet hij duidelijk melden wat hij aanbiedt. Hierbij moet hij alle relevante informatie verstrekken die de consument nodig heeft om een goede beslissing te kunnen nemen.

Vakantiegarant vertelde aan het begin van het gesprek niet wat de reden van het telefoontje was. Ook was het volstrekt niet duidelijk over het aanbod. Daarom sommeerde de ACM het bedrijf consumenten niet langer te misleiden over de reden van het gesprek en het aanbod. In werkelijkheid kon de consument namelijk niet de vakantiewoning huren voor het genoemde bedrag, maar het bedrijf opdracht geven een vakantiewoning te zoeken met een korting van 20 procent op het huurbedrag. Consumenten wisten alleen niet waar die vakantiewoningen waren en wat ze kostten.

Ook was het onduidelijk welk bedrijf precies achter deze praktijk zat, omdat het bedrijf niet gevestigd was op het adres dat op de website stond vermeld. Bij het sluiten van een overeenkomst is de aanbieder verplicht een geografisch vestigingsadres te vermelden waar consumenten terecht kunnen.

Vakantiegarant heeft zoals gezegd aangegeven dat het inmiddels zijn werkzaamheden heeft gestaakt. De ACM zal dit controleren.

Dit bericht is 5 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond