Deel dit artikel
-

Virtuele supermarkt gaat op tournee

Het UMC Utrecht en de Universiteit van Amsterdam gaan hun eerder ontwikkelde virtuele supermarkt op 4 oktober tonen op de Innovation Expo in Rotterdam.

De virtuele supermarkt is een interactieve virtuele omgeving waarin mensen achter de computer boodschappen kunnen doen. Naast de interactieve omgeving is een versie ontwikkeld die geschikt is voor neuroimaging onderzoek. Neuroimaging zijn technieken die worden gebruikt om de structuur of functie van hersengebieden in beeld te brengen. Op deze manier is onderzocht via welke hersenmechanismen advertenties die met gezondheid te maken hebben de voedselkeuze beïnvloeden.

De Universiteit van Amsterdam heeft de virtuele supermarkt verder ontwikkeld zodat deelnemers met een VR-headset en controllers daadwerkelijk fysiek door een virtuele supermarkt kunnen bewegen en producten op kunnen pakken. Deze virtuele supermarkt wordt nu gebruikt om onderzoek te doen naar de effecten van verpakkingen en prijzen (subsidies en taks) op de voedselkeuze.

De onderzoekers denken dat de technologie sterk potentieel heeft als methodiek voor het onderzoeken van aankoopgedrag. De kennis die men vergaart over de effectiviteit van beïnvloedingsstrategieën is direct toe te passen in een echte supermarkt. Hiermee draagt deze innovatieve wetenschappelijke meetmethode bij aan het stimuleren van gezond eetgedrag.

De ontwikkeling van de virtuele supermarkt is begonnen binnen het VIRTUE project, dat wordt gefinancierd door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Verdere ontwikkeling vond plaats in het kader van vrije onderzoeksprojecten en een project gefinancierd door het Research Priority Area Communication van de Universiteit van Amsterdam.

Het project krijgt overigens een vervolg bij de Universiteit van Tilburg waar de ontwikkelaar van de applicatie Nynke van der Laan vanaf 1 september 2018 in dienst is gekomen.

De Innovation Expo is een evenement dat elke twee jaar wordt georganiseerd vanuit de rijksoverheid (vanuit de ministeries Infrastructuur en Waterstaat, Economische Zaken en Klimaat, Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Buitenlandse Zaken). De virtuele supermarkt is daarna ook nog te beleven op het Betweterfestival op 5 oktober in het Extreme shopping Experiment.

Dit bericht is 16 keer gedeeld

1 Reactie

Mieke

Minder miljoenen pompen in onderzoeksprojecten die uiteindelijk niet met een eindproduct komen. Onderzoeksprojecten moeten sneller doorontwikkeld worden zodat ze binnen korte tijd in de praktijk gezet kunnen worden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond