Deel dit artikel
-

Vlaamse modebedrijven blijven achter met ‘slimme labels’

De grote doorbraak met RFID labels onder Vlaamse moderetailers blijft nog uit. De overstap blijkt een complex proces, zegt het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL), dat in december 2014 het project In-store-improvement startte.

Bij de grote internationale modeketens is het al eerder regel dan uitzondering dat de barcode in kleding tijdens het voorbije decennium werden vervangen door RFID-labels om hun producten van de fabrikant tot aan de kassa te volgen. Het voordeel van RFID tegenover barcodes is dat de slimme tags volautomatisch gescand kunnen worden en dat de etiketten veel meer informatie kunnen bevatten.

Vlaamse moderetailers bleven, op enkele uitzonderingen na, echter achter. De noodzaak wordt erkend, maar de overstap is niet vanzelfsprekend.

Bedrijven die er mee aan te slag gingen, konden hun inventaris beter in kaart brengen. Een betere beschikbaarheid van kledingstukken in de winkel zorgt voor betere verkoop (van 2 tot 20 procent) en minder overschot. Winkelpersoneel kan daarenboven efficiënter worden ingezet door minder zoekwerk en tellingen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond