Deel dit artikel
-

Vliegende start voor mantelzorg-app Hello247

De mobiele app Hello 24/7 trok afgelopen zes maanden veertigduizend gebruikers. Deze digitale hulp voor mantelzorgers wint ook snel aan interesse bij werkgevers.

“Zonder veel inspanning wisten zij ons te vinden. Per familie zijn 4,6 personen aan een zorgbehoevende verbonden.” Ondernemer Victor Terpstra, ooit mede-oprichter van bureau Osudio, vertelt op de Dag van de Mantelzorg over zijn nieuwe onderneming.

Samen met Arthur Clement, ooit mede-oprichter van bureau Netaspect, bouwt hij met hoorbare passie aan een app. Niet zomaar een app, maar een die een immens en duur probleem in Nederland wil helpen oplossen.

In Nederland zijn er vijf miljoen mantelzorgers. Officieel zijn dat mensen die minimaal 3 maanden minstens 8 uur per week voor iemand zorgen. “Ik spreek liever over mensen die langer voor iemand zorgen. Deze zorgende individu stellen we in onze app centraal.”

Hello 24/7 fungeert als een centrale plek rondom één persoon. Functies zijn zaken als een gedeelde familie-agenda, maaltijden aan huis, personenalarmering, digitale mappen met relevante foto’s en documenten, maar ook een digitale rode knop (als iemand is gevallen) en een elektramonitor die ziet als het stroomverbruik in huis afwijkt. Minder energieverbruik geeft immers aan dat iemand minder actief is, om al dan niet zorgelijke reden. Vanuit de app kan iemands ‘zorgcirkel’ afspreken wie wat wanneer doet.

De start-up is niet de enige maker van een dergelijke app.

Algemeen gesproken zijn er veel digitale zorginitiatieven, maar die komen dan vanuit gemeentelijke overheden, zorginstellingen of andere instanties. Die sneuvelen dan op enig moment omdat het geen kernactiviteit is. Of ze richten zich op de oudere gebruiker die dan toch minder techsavvy blijkt te zijn.

Terpstra’s app is gratis te gebruiken, maar wie meer dan alleen de basisfuncties wil kan daar een abonnement voor afsluiten.

Daarnaast blijkt de b2b-route veelbelovend. Een kwart van de werknemers combineert werk en zorg. Dat is niet per se mantelzorg, maar het is wel een activiteit in het privé domein die tijd slurpt. In gesprekken met werkgevers blijkt een deel van hen dit soort apps graag te omarmen om hun personeel te ontzorgen. Ze zien het als een relatief kleine investering om hun medewerkers ‘gezond’ te houden.

De start-up werkt met vijftien man en is overwegend uit eigen middelen gefinancierd en een klein deel met private equity. Met de b2b-aanpak koerst de onderneming richting zwarte cijfers. Voor een volgende stap overwegen de ondernemers volgend jaar een financieringsronde met venture capital te doorlopen.

Foto: Susan Jane Golding (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond