Deel dit artikel
-

Voice-apps laten Nederlandse werknemer koud

Bijna twintig procent van de Nederlandse werknemers is ronduit negatief over de introductie van voice-apps op de werkvloer. “Te luidruchtig”, stellen ze. De meesten hebben echter geen idee of en hoe zijn bedrijf voice-apps zal inzetten.

Dat blijkt uit een steekproef onder duizend zakelijke respondenten in een onderzoek voor zelfbenoemd platformspecialist TJIP uit Delft.

De resultaten zijn opvallend. Op Apple-apparaten is Siri een vaste verschijning en in Nederland zijn Google Assistent en Home sinds een aantal weken met een opmars bezig. De eerste reacties op de nieuwe interface zijn overwegend positief en de eerste specifieke toepassingen zijn er al weer enige tijd. Dat die in het Engels zijn, hoeft zeker voor een zakelijke omgeving geen belemmering te zijn.

Toch denkt 31 procent van de respondenten in de steekproef dat voice-assistenten in zijn bedrijfstak zelfs nooit gebruikt zal gaan worden. “Men wil de technologie, als men ermee zou werken, gebruiken voor eenvoudige taken”, aldus het rapport.

Zaken waarvoor men de voicebot wel zou inzetten zijn: kennisvragen beantwoorden als alternatief voor Google (32%), agendabeheer (32%) en actuele informatie opzoeken (31%). Met name complexere taken als planningen opstellen (14%), communiceren met klanten (14%) en complexere berekeningen maken (17%) scoorden minder goed.

De lauwe ontvangst van de spraakinterface is opmerkelijk omdat meer dan een kwart van de ondervraagden privé wel voice-assistenten gebruikt. Vijftien procent doet dat zelfs dagelijks.

Foto: zhezhe2010 (cc)

Deel dit bericht

4 Reacties

Maarten Lens-FitzGetald - Conva Voice Services

Dit is net Bromet zn Mobiel in 1999 video: https://www.youtube.com/watch?v=TNwhIHqM60g

Bert

Lekker makkelijk om zo te reageren.. De cijfers spreken boekdelen. Voice blijft voorlopig leuke spielerij, geen commerce of impact van significantie.

https://twitter.com/tomfgoodwin/status/1026847628049506304

https://www.theinformation.com/articles/the-reality-behind-voice-shopping-hype

Kees

Ik ben dus bepaald niet de enige die niets in zelfpratende priegelfoons ziet.

ferdinandes

@Maarten Lens FitzGetald, helemaal eens, niemand ziet er wat in tot we het allemaal gebruiken.
@Bert, je kunt niet beweren dat cijfers boekdelen spreken als het net gestart is, dit heeft tijd nodig, maar reken maar dat we veel met voice gaan doen.Voice is voor mensen naast lichaamstaal de meest logische en natuurlijke interactiemethode. Toetsenborden zijn egeinlijk maar rare dingen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond