Deel dit artikel
-

Webwinkels weren klanten met te veel retouren

Duitse webwinkels doen geen zaken meer met twee procent van de online consumenten omdat zij té veel producten bestellen en dan weer retour sturen.

De verhouding is compleet zoek bij deze kleine maar kostbare klantengroep. De kosten van de retouren, die vaak voor rekening van de winkel zijn, zijn zo hoog dat de shops besluiten om klanten op een soort zwarte lijst te zetten. Orders worden voor hen niet meer uitgevoerd.

Trustedshops.de vroeg aan 350 aangesloten webwinkels hoe ze omgaan met buitensporig retournerende klanten.

Het blijkt vooral de kleinere webwinkels, met omzetten van minder dan een miljoen euro, vrij rigoreus handelen. Zonder waarschuwing krijgen ze een winkelverbod. Twintig procent van de winkels geeft wel een waarschuwing en vraagt de klanten het aantal retouren drastisch terug te dringen. Ze mogen tijdelijk niet meer shoppen bij hun favoriete winkel om zich te bezinnen. Daarna gaat het slot weer van de deur. Een derde van de winkeliers doet niets tegen buitensporig retourgedrag.

Foto: Jasoon (cc)

Deel dit bericht

4 Reacties

Paul

Nu hebben de Duitse webwinkeliers ook wel te maken met hele hoge kosten rondom retouren: bij wet is het geregeld dat de webshop niet alleen de oorspronkelijke verzendkosten moet terugbetalen als een hele bestelling wordt teruggestuurd, maar ook de retourkosten (bij producten van > 40 euro). Lees meer in het artikel op Twinkle hierover: http://twinklemagazine.nl/nieuws/2013/08/retouren-in-duitsland-wie-gaat-dat-betalen/index.xml

Ingteractive.com

Met de ingang van de nieuwe regelgeving op europees niveau, zie ook http://www.emerce.nl/achtergrond/webshophouders-opgelet-nieuwe-regels, geldt er voor Duitsland eigenlijk een versobering.. de kosten voor het terugsturen zijn niet langer meer verplicht voor de webwinkelier

autobanden

En terecht. Een kleine groep egoisten verzieken het voor de rest van de mensen. Sommigen missen gewoon een stukje reflectie en empathie. Zij scheppen er genoegen in om anderen op kosten te jagen. Deze groep mensen moet maatschappelijk buiten spel worden gezet om te voorkomen dat ze de kans krijgen om alles te verzieken.

Rick Maresch

Mooi, de grens van klantvriendelijkheid is dus bereikt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond