-

Uitbreiding bedenktijd: meer retouren?

Consumenten krijgen vanaf 13 juni meer bedenktijd als zij iets kopen via kanalen als internet, telefoon of post. Wat betekent dat voor het aantal retouren?

De wetgeving voor kopen op afstand wordt volgend jaar aangepast. Op dit moment is de wettelijke termijn formeel nog zeven werkdagen. Maar onder een nieuwe wetswijziging die de Europese richtlijn voor consumentenbescherming volgt, wordt de bedenktijd verruimd. Daarmee heeft het Europees Parlement al in 2011 ingestemd.

De bedenktijd geldt niet voor tijdsgebonden producten, zoals tijdschriften of kranten of producten die men speciaal laat maken, als een maatpak, drukwerk, een fotoalbum of sieraden naar eigen ontwerp. Producten die via een internetveiling worden verkocht vallen ook niet onder de regeling, evenals showroommodellen of afgeprijsde artikelen.

In het verleden probeerden webwinkels nog wel eens onder de regelgeving uit te komen, door te eisen dat een product alleen in ongeopende, originele staat mag worden teruggegeven De Wet Koop op Afstand geeft de consument evenwel een uitprobeerrecht: hij mag het uitpakken en aanzetten, aandoen of omdoen. Hij moet bijvoorbeeld kleding en schoenen kunnen passen.

Consumenten dienen ook duidelijk op de regels gewezen te worden, anders wordt automatisch de termijn verlengd naar drie maanden. Alleen vermelden binnen de algemene voorwaarden is niet voldoende.

De webwinkels zijn niet blij met de nieuwe regels. Samenwerkende Europese belangenorganisaties hebben de extra lasten of schade voor webwinkeliers al eens becijferd op zo’n 10 miljard euro. Zónder de nieuwe richtlijnen komen de kosten van de retourzendingen uit op 5,7 miljard euro. De nieuwe regelgeving zal voor webwinkeliers leiden tot een toename van de retourkosten tot 15,7 miljard euro, zo is de verwachting. Een voorstel die verkopers verplicht de retourkosten van artikelen boven de 40 euro te laten betalen heeft het twee jaar terug overigens niet gehaald.

En toch valt het wellicht allemaal nog wel mee. Veel webwinkels hanteren al een bedenktijd van veertien dagen, bijvoorbeeld Coolblue en Conrad. Eigenlijk geldt dat voor webwinkels die keurmerken als Thuiswinkel Waarborg en Veilig Betalen Keurmerk hanteren. “We hebben niet veel verschil gemerkt,” zegt een woordvoerder van Coolblue. En ook Thuiswinkel.org heeft niet meteen de indruk dat er veel gaat veranderen, ondanks in het verleden geuite bezwaren. Voor veel webwinkels zoals Wehkamp is het onderdeel van de dienstverlening.

Overigens gaat er volgend jaar nog meer veranderen. Bij het product of de dienst moet informatie staan over bijvoorbeeld contractsduur en eventuele bijkomende kosten. Vooraf aangevinkte hokjes op de website mogen niet meer. De klant moet uitdrukkelijk toestemming geven voor alle betalingen. En het risico van beschadiging of verlies komt pas bij de consument te liggen op het moment dat hij het product ontvang.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond