Deel dit artikel
-

Kwart verkopers bol.com adverteert daar ook

Het aantal zakelijke verkopers op bol.com dat ook adverteert op de handelssite is afgelopen halfjaar verdubbeld tot een kwart. Hoe groot het gemiddelde budget van de 10.858 adverteerders in december was, is niet bekend.

Dit komt naar voren in de eerste Platform Monitor van bol.com (Pdf). Het bedrijf is van plan dit rapport vanaf nu elk kwartaal te publiceren.

Bedrijven die op internet willen adverteren hebben niet bijster veel keuze. Het meeste geld gaat naar Facebook of Google, maar afgelopen jaar hebben ook Amazon en DPG zich gemeld als alternatieve platformen. Bol.com is wel de grootste Nederlandse website en app (Pdf) maar besteedde jaren weinig aandacht aan reclameopties in de winkel. En dat terwijl retailmedia bij moederbedrijf Ahold Delhaize zo oud is als de weg naar Rome.

Een woordvoerster legt uit: “In de lente van 2020 hebben wij ‘Adverteren bij bol.com’ helemaal vernieuwd voor onze verkooppartners. Daar is veel op gereageerd.” Dat verklaart de sterke stijging. “In het vierde kwartaal is het aantal nieuwe partners hierbij wat minder hard gestegen door de focus op het uitleveren van pakketten tijdens de feestdagen.”

Daar staat wel tegenover dat het aantal verkooppartners in drie maanden met tien procent steeg. “Dit is waarschijnlijk vanwege de feestdagen in combinatie met de coronamaatregelen, toen consumenten veel voor de feestdagen online kochten en ondernemers een aanvullende manier zochten om hun artikelen te verkopen.”

Daarnaast is bol.com afgestapt van Criteo als technologieleverancier. Ondanks diens nu strategische focus op retailmedia is het platform uit Utrecht in zee gegaan met Mabaya uit Israël.

In Nederland gaven adverteerders 2,3 miljard euro uit aan uitingen op online kanalen in 2019. Dat is 13,3 procent meer dan het jaar ervoor. Dat groeipercentage is al jaren vrij stabiel. De verwachting voor 2020 is echter dat dit er dit jaar een daling is van zo’n tien procent als gevolg van het coronavirus.

Deel dit bericht

5 Reacties

Arno

En als retailer dan aan het eind van de maand verbaasd zijn dat je geen cent verdiend hebt. Het is een beetje zoals de horeca en thuisbezorgd.nl. Afhankelijk worden van het platform, geen eigen kanalen opzetten en dan 20% tot 40% kosten (eventueel incl. adverteren) voor lief nemen. Als ik wat meer ‘woke’ was aangelegd zou ik het als slavernij typeren. Retailers laten zichzelf een oor aannaaien.

Op bol.com verdient niemand geld. Ook bol.com zelf niet. Waarom denk je dat Ahold wel omzet maar pertinent geen winst bekend maakt?

Verkopers op bol.com verdienen geen geld. Alle winkels die dicht moeten blijven verkopen hun voorraad even snel op bol.com. Dat is de enige reden dat er meer verkoper zijn bijgekomen. Maar vraag vooral niet naar hun marge…

Erwin Boogert

Arno, heb je ideëen bij welke alternatieve wegen retailers kunnen bewandelen? Het is natuurlijk nooit handig om op een paard te wedden.

John Eeves

Leuk verdienmodel, je laat ze eerst torenhoge provisies betalen en nu moeten ze ook nog gaan adverteren om zichtbaar te zijn op het platform.
Er is er hier maar 1 die er beter van wordt…..
Ik vraag met af hoe deze mensen uberhaupt geld verdienen op dit platform, ik vind het knap, het zou mij niet lukken.

Sander - Reprise Digital

Winst maken met verkopen via marketplaces valt of staat met een goede doordachte product, prijs en advertentie strategie.

Zonder door te rekenen je gehele assortiment tegen normale prijzen, of lager, op een marketplaats ‘gooien’ werkt in vele gevallen niet.

Ik weet uit ervaring dat er prima een boterham te verdienen vaslt met verkopen op BOL en voor grote bedrijven en merken zou het zelf één van de belangrijkste peilers voor 2021 moeten zijn, als je het mij vraagt.

Arno

@ Erwin

De focus moet liggen op eigen site. De eigen database moet worden gevuld. Hoge CPA is prima, zelfs als er klein verlies wordt gemaakt op initiële sale. Inzetten op retentie en relatie. Korting en acties zijn prima, minder marge ook. Als de sale maar valt op de eigen site.

Verder is iedere vorm van marketing natuurlijk het proberen waard. Voor ons werkt het volgende:

SEO, SEA, affiliate, FB, Insta, nieuwsbrief, tell a friend, winacties, referrals via blogs, flyers bij bestelling en referrals vanaf fabrikant (‘te koop bij’).

Maar bol.com en Amazon zijn werkelijk verschrikkelijk. De service is slecht, communicatie idioot (bij bol.com werkt niet het neusje van de zalm, en dan druk ik me netjes uit) en marges zijn er gewoon niet. Dan nog debiele voorwaarden over verzending, strafpunten bij late levering. En laten we het percentage retouren (gratis retourneren!) niet vergeten. Retouren lagen bij ons misschien wel 3 keer hoger dan bij de reguliere shop.

Je verdient niets aan bol.com. Het zijn bureau’s en consultants die anders beweren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond