Deel dit artikel
-

Werknemers willen na crisis meer thuiswerken

Slechts een op de drie werknemers wil na de afloop van de coronacrisis weer fulltime terug naar kantoor. De rest geeft voorkeur aan een mengvorm van thuis en op kantoor werken, niet in het minst omdat de meeste mensen productiever zijn zonder collega’s om zich heen.

Een onderzoek onder zesduizend kantoormedewerkers in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk geeft een signaal aan werkgevers dat meer mensen dan gedacht niet per se op kantoor willen en hoeven zijn.

Rond de 35 procent van de respondenten zegt dat zijn productiviteit een klap heeft gekregen. De rest van de ondervraagden heeft minder last of, 57 procent, is zelfs productiever geworden. Een belangrijke reden is dat de toegenomen flexibliteit hen in staat stelt meer te doen. Ook hebben ze geen reistijd en ervaren thuis minder afleiding.

De perceptie rondom thuiswerken is bij 64 procent van de Nederlandse respondenten verbeterd. Het idee dat werknemers die thuis niet hard genoeg zouden werken, is gekanteld. Toch zal thuiswerken voor de huidige generatie werknemers nooit het hoogst haalbare zijn. Het merendeel mist de persoonlijke relaties met collega’s op de werkvloer en de sociale interacties. Twaalf procent mist de secundaire arbeidsvoorwaarden zoals gratis eten en toegang tot sportscholen vanuit de werkgever.

Het onderzoek is uitgevoerd door Yougov in opdracht van technologiebedrijf Okta. Dat levert technieken voor van identity management voor ondernemingen. Daarom is ook gevraagd naar de perceptie van veiligheid en vertrouwen in technische systemen. Minder dan een op de vijf (18%) Nederlandse respondenten geeft aan volledig vertrouwen te hebben in de door hun werkgever getroffen maatregelen op het gebied van online beveiliging. Dit niveau van paraatheid verschilt overigens sterk per sector. Terwijl 37 procent van de respondenten werkzaam in de IT-sector erop vertrouwt dat hun werkgever ‘volledig voorbereid’ is wat betreft beveiliging, heeft slechts 16 procent van de respondenten in de detailhandel en het onderwijs dit niveau van vertrouwen.

Foto: baijg (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond