Deel dit artikel
-

‘Werkwijze aanbieder vakantievilla’s De Reisplanner niet ok’

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt voor de praktijken van De Reisplanner. Dit bedrijf benadert consumenten via telefonische verkoop met het aanbod om voor 149,99 euro twee weken binnen 1 jaar gebruik te maken van een luxe villa in het buitenland.

Tijdens dit gesprek en in een bevestigingsmail – die veel consumenten zeggen niet te ontvangen – geeft De Reisplanner geen duidelijkheid om welke villa’s het gaat en hoe de consument deze kan boeken. Na 14 dagen ontvangen consumenten een rekening en worden zij per mail en telefonisch onder druk gezet om deze te betalen. De Reisplanner heeft na vragen van de ACM niet duidelijk gemaakt welke villa’s worden aangeboden en hoe het boekingsproces werkt. De ACM adviseert consumenten daarom om toegezonden facturen niet te betalen.

De ACM heeft op dit moment formeel nog geen overtredingen vastgesteld, maar heeft een redelijk vermoeden dat het bedrijf achter De Reisplanner – NOPN B.V. – op diverse punten in strijd handelt met de regels van het consumentenrecht. Bij het afsluiten van een overeenkomst moeten consumenten alle belangrijke informatie over het aanbod ontvangen die zij nodig hebben om een goede beslissing te kunnen nemen. Wanneer een bedrijf belangrijke informatie niet verstrekt kunnen consumenten niet tot betaling worden verplicht.

Via haar loket ConsuWijzer heeft de ACM veel meldingen over De Reisplanner ontvangen. De ACM heeft NOPN B.V. verzocht te stoppen met het incasseren van facturen. Hierop heeft het bedrijf niet gereageerd. Het bedrijf zegt wel gestopt te zijn met klantenwerving. Om verdere schade voor consumenten te beperken, waarschuwt de ACM nu voor dit bedrijf. Op Consuwijzer.nl vinden consumenten een voorbeeldbrief die zij kunnen gebruiken om het bedrijf te melden dat zij de rekening niet betalen.

De ACM zegt sinds kort ook klachten over andere bedrijfjes te ontvangen die vergelijkbare verkooptechnieken erop na lijken te houden. Ook hier adviseert de ACM consumenten om rekeningen niet te betalen als men onvoldoende geïnformeerd is over het aanbod en het bedrijf hierover een mail te sturen. Waar nodig zet de ACM ook verdere stappen om deze praktijken te stoppen.

Deel dit bericht

1 Reactie

Harm Verberne - De Reisplanners

Ons bedrijf heet De Reisplanners (inderdaad, met een S op het eind) en wij hebben ook veel last van deze agressieve verkopers. We worden dagelijks gemaild en gebeld door boze consumenten omdat ze ons verwarren met deze organisatie. Voor alle duidelijkheid: wij hebben hier niks mee te maken!

Harm Verberne
De Reisplanners

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond