Deel dit artikel
-

‘Winkels hardleers met nepaanbiedingen’

Veel webwinkels maken zich nog steeds schuldig aan nep-aanbiedingen, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond onder 65 winkels. Met van-voorprijzen suggereren aanbieders flinke kortingen, terwijl de doorgestreepte ‘van-prijs’ nooit is gerekend.

Volgens de wet moet een doorgestreepte ‘van-prijs’ daadwerkelijk voorafgaand aan de aanbieding gerekend zijn. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt specificeert dit door aan te geven dat die ‘van-prijs’ in de drie maanden voorafgaand aan de ‘voor-prijs’ moet zijn gecommuniceerd.

Maar liefst 26 van de 40 onderzochte webwinkels maakten zich schuldig aan prijsmisleiding door onterecht een prijsvoordeel te suggereren.

Zo adverteerde webwinkel Otto met een Sony soundbar van 329 voor 189 euro. In werkelijkheid kostte de soundbar 205 en zakte vervolgens via 194 naar 189 euro.

Ook winkels die zich in een eerder onderzoek naar speelgoedaanbiedingen (2013 en 2014) van de Consumentenbond schuldig maakten aan prijsmisleiding, gingen de fout in. Webwarenhuis Fonq meldt niet direct duidelijk dat de doorgehaalde prijzen adviesprijzen zijn, en dus nooit zijn gerekend aan de klant. En op de site van Wehkamp wemelt het nog steeds van de fantasie-aanbiedingen.

Bij de andere winkels zijn het vooral de drogisterijen die de plank misslaan. Met name bij aanbiedingen van elektronica en voedingsmiddelen.

De meeste winkels hebben beterschap beloofd en gaan hun site aanpassen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond