Deel dit artikel
-

Winst Zalando onder druk door flinke investeringen, plannen voor nieuwe markten

Zalando houdt voor 2018 rekening met een omzetgroei van 20 tot 25 procent. Dat maakte het Duitse bedrijf vanochtend bekend bij de presentatie van de jaarcijfers. Maar de winst staat sterk onder druk.

In het vierde kwartaal eindigde de omzet ruim boven het miljard, namelijk 1,3 miljard euro. In het hele jaar ging het zelfs om 4,4 miljard euro. Al bijna de helft daarvan komt voor rekening van landen buiten DACH (Zalando’s thuismarkt: Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland). Het bedrijfsresultaat bedroeg voor het hele jaar 215 miljoen, iets minder dan een jaar eerder.

De nettowinst staat echter sterk onder druk. Voor het vierde kwartaal wist Zalando het niveau nog op dat van vorig jaar te houden, zo’n 60 miljoen euro, maar over een jaar gemeten leverde het bedrijf sterk in: van 120 miljoen naar 101 miljoen. Deels doordat steeds meer personeel wordt aangenomen, dit jaar wil Zalando tweeduizend nieuwe medewerkers aantrekken, merendeels voor het hoofdkwartier in Berlijn. Vorig jaar ging het aantal werknemers van 12.000 naar 15.000.

Ook de investeringen in fulfillment hebben hun tol geëist. Deze week werd bekend dat Zalando een minderheidsbelang in de start-up Magazino uit München die rijdende robots maakt voor in distributiecentra. Het is een strategische investering die uiteindelijk zou kunnen leiden tot een hogere mate van automatisering bij het samenstellen van orders van consumenten.

Zalando wil dit jaar ook twee nieuwe Europese markten betreden, maar noemt ze niet. Het bedrijf verkoopt reeds aan klanten in Duitsland, Frankrijk, Nederland, België, Italië, Oostenrijk, Zwitserland, Engeland, Spanje, Zweden, Denemarken, Finland, Noorwegen en Polen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond