Yellowgrape splitst AI-marketingtool Brainvine af

Wat begon als een intern projectje om generatieve AI uit te proberen, groeide binnen een jaar uit tot een volwassen tool. Marketingbureau Yellowgrape splitst Brainvine af. “Een apart bedrijf, met eigen mensen en eigen verantwoordelijkheden.”
De lancering van ChatGPT was eind 2022 voor Danny de Kruijk, campaign developer bij Yellowgrape, aanleiding om eens in de AI-tool te duiken. In no time werd het hem en Rik van de Wijngaard duidelijk dat generatieve AI wel eens iets kon zijn. In maart lanceerden ze de ‘AI Conversion Assistant’ die – kort gezegd – alle digitale communicatie van een bedrijf door AI trekt en effectiever maakt.
Immers, dat is wat bureau Yellowgrape al jaren doet voor e-commercebedrijven: de uitingen van webshops verbeteren voor hoger rendement.
Vandaag maakt het bureau bekend dat Brainvine, zoals de tool is gaan heten, wordt afgesplitst om het meer armslag te geven zichzelf te ontwikkelen. Het project is operationeel en juridisch los getrokken uit Yellowgrape. “Een aparte b.v. met een eigen team, missie, producten en winst- en verliesrekening”, vertelt managing director Johan Smits.
Het kersverse bedrijf staat onder leiding van geestelijk vader De Kruijk en beschikt over eigen full stack developers. De verkoopstrategie- en activiteiten zijn in handen van een paar SaaS-specialisten die voorheen de verkoopactiviteiten van Lightspeed runden. Het platform draait op OpenAI’s GPT.
De opstartkosten zijn in de initiële fase voor het oude moederbedrijf. Nadere details wil Smits niet geven.
Brainvine bestaat uit verscheidene specialistische marketingmodules die mensen werk uit handen neemt.
Er is een module die kopij produceert voor blogs, e-mailnieuwsbrieven en socialmediaberichten. Maar ook: titels van nieuwsbrieven, buttons en afbeeldingen en er zit een e-mailanalyser in. Die vertelt een marketeer hoe hij beter neuromarketingprincipes kan toepassen. Dit soort tools wordt ook veel gebruikt voor SEO- en SEA-teksten. Veel online marketeers doen dit nog met hand en onderbuik.
Smits: “Brainvine heeft duizenden gebruikers. Gebruikers zijn heel actief, de churn is lager dan verwacht. We zien hun markt heel hard groeien. Binnenkort krijgt de tool een grote data-update waarmee bedrijven hun eigen data kunnen uploaden. Je kunt als het ware met je eigen data praten.”
De inzet van generatieve kunstmatige intelligentie kan jaarlijks honderd manuren besparen per werknemer. Die tijd kunnen ze elders, slimmer besteden. Tot die conclusie komt het commerciële onderzoeksinstituut IW Consult uit Keulen.
Kunstmatige intelligentie gaat komende jaren en decennia het werk van miljarden mensen veranderen. Adviesbureau McKinsey denkt dat 70 procent van werknemers de helft van zijn taken kan laten automatiseren. Zeker marketeers moeten hun borst nat maken.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond