Deel dit artikel
-

YouTube lanceert abonnementen

YouTube gaat betaalde abonnementen voor kanalen introduceren naast het abonnement dat al bestond voor YouTube Gaming. Dat maakte het bedrijf donderdag bekend op het VidCon congres. Testen zijn al geruime tijd gaande.

Iedereen met een kanaal kan voortaan zelf abonnementen introduceren, al geldt dat wel alleen voor kanalen die onderdeel zijn van het YouTube Partner Program met meer dan 100.000 volgers. YouTube gaat abonnementen geleidelijk uitrollen, en stelt daarbij hoge eisen aan de content.

Tarieven beginnen bij 4,99 dollar per maand. Voor dat geld kan een kanaal bijvoorbeeld exclusieve content tonen of toegang bieden tot livestreams.

De belangrijkste overweging is dat contentaanbieders op deze manier niet langer zijn aangewezen op alleen inkomsten uit reclame. Acteur Mike Falzone heeft op deze wijze bij experimenten zijn inkomsten weten te verdubbelen. Wel gaat 30 procent van de omzet naar YouTube.

Nieuw is ook de mogelijkheid om rechtstreeks aan volgers t-shirts en andere merchandising te verkopen. Kanalen moeten dan minimaal 10.000 betaalde abonnees hebben. Het platform is opgezet met merchandise expert Teespring, die ook een deel van de opbrengst krijgt.

Tot slot kondigde YouTube Premieres aan. Dat is een landingpagina voor livestreams, inclusief chat, waar alvast teasers voor de aanstaande stream kunnen worden getoond. Premieres kunnen worden getoond op de YouTube thuispagina.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond