Deel dit artikel
-

Zalando: Kosten same day delivery naderen regulier tarief

Het maakt bij Zalando, qua kosten, binnenkort niet meer uit of een klant zijn bestelling pas morgen of vandaag al wil ontvangen. De verzendkosten van same day delivery naderen die van standaard pakketpost.

Dat betekent niet dat Zalando binnenkort alle verzendkosten op de schop neemt, maar enkel dat bezorgingen op dezelfde dag niet meer enorm duur hoeven te zijn. De ervaringen in Berlijn leren dat.

Eerder deze week presenteerde de leiding van Zalando zijn visie aan de financiële markt. Daar werd deze ontwikkeling duidelijk.

Naarmate meer consumenten de lokale bezorgdiensten inzetten, hoe lager de vervoerskosten. De webwinkel is hierbij de bemiddelaar die koeriers van derde partijen, zoals Tiramizoo in Berlijn, naar zijn magazijn stuurt om pakketjes te halen en bezorgen.

Op de zogeheten Capital Markets Day vertelde de e-commercespecialist ook dat bezorgingen op dezelfde dag populairder is bij millennials en dat het de NPS-score significant positief beïnvloedt. Daarnaast, ook niet ongunstig, doet deze groep klanten vaker herhaalaankopen.

Lang niet alle klanten van de Europese modewinkel kunnen gebruik maken van samedaydelivery. Op dit moment wordt deze logistieke in een handjevol Duitse steden aangeboden. In Nederland loopt er een test in Amsterdam.

Technisch gezien kan dit jaar negentien procent van de twintig miljoen klanten van Zalando zijn pakketjes al op de dag van bestelling ontvangen. Het magazijn voor de Nederlandse markt mag dan wel in Duitsland staan, maar een auto rijdt er minder dan twee uur over om van Mönchengladbach naar Utrecht te rijden.

Zalando’s logistieke bereik:

In Nederland biedt PostNL sinds eind 2015 reeds bezorging op dezelfde dag als optie bij webwinkels. Meerdere logistieke partijen volgden sindsdien.

Op de financiële dag eerder deze week was het handelsplatform uit Duitsland niet dubbelzinnig over zijn doel. De omzet moet binnen twee jaar verdubbelen en uiteindelijk moet vijf procent van de totale modemarkt over zijn platform lopen. Daarbij wil Zalando niet per se de verkopende partij zijn, maar in ieder geval wel de leverancier van de digitale infrastructuur voor de transactie.

Sinds kort richt Zalando zich actiever op het aantrekken van mannelijke klanten. Daar zit nog veel groeipotentie in, omdat ‘slechts’ twintig procent van de klanten geen vrouw is. Dat kan meer en daar wordt nu ook actief campagne op gevoerd. Meer potentie zit echter in de bestaande klanten en dan met name de millenials die mobiel shoppen. Dat doen ze overigens bijna allemaal al.

Deze jonge doelgroep doet twee keer mee aankopen in de app dan andere klanten. Daarnaast blijken ze, eenmaal ingeschreven als klant, jarenlang te blijven hangen als actieve shopper.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond