VodafoneZiggo sluit matig kwartaal af door ‘intense concurrentie’

VodafoneZiggo moet erkennen dat het het eerste kwartaal sterk is beïnvloed door ‘intense concurrentie’, met name in de vaste markt. Ondanks recente prijsverlagingen stapten er weer 31.000 breedbandklanten op. Dat blijkt uit cijfers die aandeelhouder Liberty Global zojuist vrijgaf.
Over de hele linie was het een slecht kwartaal: de omzet daalde met 5,6 procent naar net iets meer dan 1 miljard dollar. Dat kwam niet alleen door de afname van het aantal consumenten in de vaste markt, maar ook door lagere verkoop van handsets en lagere mobiele B2B-inkomsten. De aangepaste EBITDA kwam uit op 463,1 miljoen dollar, een daling van 10,8 procent jaar-op-jaar (pdf).
Lichtpuntjes: een netto toevoeging van 29.100 postpaid-abonnementen, voornamelijk gedreven door groei in B2B. De gemiddelde opbrengst per gebruiker (breedband) steeg met 1,5 procent op jaarbasis, ondersteund door prijsverhogingen in het voorgaande jaar.
VodafoneZiggo rekent op een andere koers onder een nieuwe CEO, met de focus op het ‘herwinnen van commercieel momentum’ en het creëren van een slankere en meer wendbare organisatie. Hoeveel ontslagen er zullen vallen vermeldt Liberty Global niet.
Nederlandse huishoudens kiezen steeds vaker voor glasvezel, maar de snelle groei van de afgelopen jaren lijkt wel iets af te remmen. In het eerste kwartaal van 2025 koos 66 procent van de overstappers voor glasvezel. Dat is een stijging ten opzichte van 2024 en 2023, blijkt uit cijfers van Overstappen.nl.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond