Zoekmarketing draait nu rond waardevolle content

Wie hoog in de zoekresultaten wil eindigen, moet gewoon waardevolle content leveren. Google rekent steeds strenger af met slimme trucjes op het gebied van zoekmarketing, zo bleek gisteren op het congres Friends of Search in Amsterdam.

Marcus Tober van Searchmetrics is een tevreden mens: door de strengere zoekalgoritmen van Google verdwijnt de spam langzaam maar zeker van het internet. En de Duitser kan het weten, want in zijn jonge jaren heeft hij het internet zelf bevuild met deels computergegenereerde teksten die alleen maar tot doel hadden om erotieksites hoger in de zoekresultaten te krijgen.

Dat deed hij zo goed dat een bedrijf van Google wilde weten waarom het dit soort beïnvloeding toestond. Tobers levenswerk van duizenden spamsites werd met de grond gelijk gemaakt toen Google tot een boycot besloot. Rausgegoogelt.

Tober beterde zijn leven en begon eCards & More, een van de belangrijkste sites op het gebied van online wenskaarten. Ook die wist hij met slimme SEO groot te maken en te verkopen aan Rocket Internet, het investeringsbedrijf achter Zalando.

Als SEO adviseur constateert Tober tegenwoordig dat Googles anti-spam algoritme Penguin 2.0 eindelijk begint te werken. “Een deel van het internet ziet er nog altijd uit als een vuilnisbelt, maar Google leert steeds beter waardevolle content te herkennen. En dat is dan ook wat je moet doen: waardevolle content maken, waarvoor het internet nu eenmaal is bedoeld. De rotzooi die we in het verleden hebben gecreëerd om Google te misleiden wordt langzaam opgeruimd.”

Het door IAB en DDMA georganiseerde congres Friends of Search, gisteren in Pakhuis de Zwijger, moet op buitenstaanders een curieuze indruk hebben gemaakt. Er zaten zo’n 300 SEO experts in de zaal die noodgedwongen achter Google aanhollen omdat de zoekmachine nu eenmaal een monopoliepositie heeft. Als Google zijn algoritmen wijzigt, moeten in alle haast weer nieuwe tactieken worden verzonnen om te voorkomen dat sites uit de ranglijst kukelen.

Het is een kat- en muisspel waar geen einde aan lijkt te komen. Christoph Cemper (LinkResearchTools) beschreef bijvoorbeeld de moeite die bedrijven moeten doen om spam die zij ooit op internet hebben gezet weg te poetsen willen zij geen ‘straf’ van Google krijgen. Met een beetje pech kom je nooit meer van het strafbankje af.

Maar het gaat de goede kant op. Google begint het internet beter te begrijpen. Marcus Tober noemt als voorbeeld kapsels. Dat trefwoord blijkt vooral te worden ingetikt door vrouwen en Google heeft inmiddels geleerd dat vrouwen met name  foto’s van kapsels willen zien. Dus eindigen sites met portretten van kapsels tegenwoordig hoger in de zoekresultaten. En niet willekeurige kapsalons.

Of neem vergelijkingssites. “Als Google geen omschrijvingen kan vinden van de nieuwe iPhone 6, kun je wel ‘iPhone 6 nu te koop’ op je site zetten, maar Google begrijpt tegenwoordig veel beter dat jij zelf geen iPhones verkoopt.”

Wie hoog in Google wil eindigen moet gewoon waardevolle content leveren, afgestemd op relevante doelgroepen, zegt Tober. Eerlijk duurt het langst. En dat is even wennen. ‘Sleutelwoorden zijn dood, links zijn dood, een ware begrafenis hier op Friends of Search’, verzuchtte een van de aanwezigen via Twitter.

Mike King van iPullRank constateert dat ‘persona’ steeds belangrijker wordt. Spraakgestuurde zoekhulpjes als Siri en Cortana hebben heel veel informatie over de gebruiker zelf nodig om relevante informatie in de juiste context te plaatsen. Dan volstaan lijsten met weinig relevante verwijzingen niet meer.

King vermoedt dat Facebook om die reden wel eens een gevaarlijke concurrent van Google kan worden, “omdat ze veel betere profielen van gebruikers hebben dan Google.” Hoewel Google die achterstand makkelijk kan inhalen door informatie van gebruikers via al zijn diensten slimmer te combineren. “Facebook en Google zijn de partijen die er voorlopig toe doen op de zoekmarkt.”

18 Reacties

Dus de conclusie is ook: SEO expert moeten een andere hobby gaan zoeken?

Friends of Search (FOS) gisteren was absoluut weer een groot succes.
Jammer dat dit artikel puur op SEO is gericht, want de bezoekers waren niet alleen SEO-experts. Er waren gisteren ook uitstekende SEA-sessies die erg goed bezocht werden.

FOS was in elk geval weer top en niets staat een 3e editie in de weg!

Meer gespecialiseerde artikelen over het congres binnenkort via achtergronden (Topics).

Gelukkig merken steeds meer mensen dat net als in de echte wereld ‘trucjes’ niet lang werken. Lang leve de authenticiteit!

Goed artikel. Kan ik me helemaal in vinden. Helaas blijken veel “trucs” nog steeds te werken, zij het op korte termijn. Bij Contany.nl merken we dat content daarom weleens lastig te verkopen is als men de langetermijnvisie niet heeft en snel op pagina 1 wil komen.

Bij bijvoorbeeld een website als Fiverr staan de “link wheels” en “20 backlinks” voor $5 nog steeds als bestsellers bestempeld :(.

Jammer dat de factor “social” hier over het hoofd wordt gezien of genegeerd. Het aantal likes, tweets, facebook comments en Google+ likes is bezig met een ware opmars als het gaat om de correlatie tussen de positie en de rankingfactors.

Meer weten? Bekijk dan zeker de Ranking factors 2014 van Searchmetric:
http://www.searchmetrics.com/knowledge-base/ranking-factors/

Er is vast sprake van verbetering maar zonder backlinks ben je (nog) niks in een concurrerende markt als bijv. kleding, telecom of energie. De top 10 zoekresultaten bestaan toch nog al te vaak uit pagina’s met een curieus backlinksprofiel en weinig tot geen (kwalitatieve) content.

Friends of Search was inderdaad een prima congres met goede sprekers en redelijk inhoudelijke SEO en SEA sessies. Weer wat inspiratie en nieuwe ideeën opgedaan. Tot volgend jaar!

Goed om te horen dat authenticiteit gewaardeerd wordt door Google / zal worden. Hoewel het buiten kijf staat dat het leveren kwalitatieve content voorkeur heeft, ben ik wel benieuwd in hoeverre dit voor een kleinere zoekmarkt (taalgroep) als Nederland(s) van toepassing is. Heb namelijk eerder een sessie bijgewoond van Chapter42 die claimde dat aanpassingen aan het Google algoritme (om spam te filteren) voor kleinere taalgroepen in een later stadium volgt, waardoor een suggestie gewekt wordt dat kwaliteit op de korte termijn niet beloond wordt. Heeft iemand enig idee in hoeverre dit klopt of eventueel nog van toepassing is?

Goede content is en blijft (en wordt nog meer) King. Maar dat wil niet zeggen dat SEO een uitstervend beroep is. Het gaat er vooral om die goede content te creëren en deze op een voor de gebruiker (en Google) duidelijke wijze te publiceren en daar zit de uitdaging in. Het SEO adagium zal vooral worden: “It ain’t what you do, it’s the way that you do it”. En die “way” zal toch telkens weer aangepast moeten worden naar gelang de wijze waarop zoekmachines met al die content omgaan. Want als iedereen goede content heeft, wordt de vraag hoe je die content nog beter kunt maken of beter kunt weergeven.

Goed artikel Jan!
Content is de key to succes. Keywords worden minder belangrijk en de context moet gericht zijn op de juiste doelgroep. Zorg voor duurzame content (tijdloos). Hierdoor is de investering die je in content doet voor een langere periode en hoef je niet over 2 jaar alles opnieuw te laten schrijven door copywriters.

Uit ervaring heb ik hier twee goede partijen die content schrijven:
-www.textbroker.nl
-www.greatcontent.com

Iemand anders nog ervaring met content partijen?

@Zakarija klopt. Lang niet alles wordt voor elke taal tegelijk uitgerold, maar uiteindelijk komt het natuurlijk ook allemaal onze kant op. Goed kijken wat er in de UK en DE gebeurd en dan op tijd aanpassen.

Hier heeft iedereen wat aan! Bedrijven hoeven geen trucjes meer te leren en hebben nu meer tijd om zich bezig te houden met de inhoud. En de consument krijgt daar meer bruikbare informatie en nuttige content voor terug. Win win.

Unieke en relevante content is een voorwaarde om goed vindbaar te worden maar de autoriteit bepaald daarnaast of echt topposities worden bereikt. De taak van de SEO specialist is ervoor te zorgen dat de content van de website zich goed onderling met elkaar verhoud en de factoren die de autoriteit van een pagina en domein bepalen stap voor stap worden verbeterd. We gaan steeds meer toe naar de essentie van SEO: ervoor te zorgen dat de bezoeker de antwoorden krijgt op vragen die men stelt of eigenlijk naar op zoek is.

Dit bericht is nogal overtrokken. “Als Google zijn algoritmen wijzigt, moeten in alle haast weer nieuwe tactieken worden verzonnen om te voorkomen dat sites uit de ranglijst kukelen” Als je achter Google aan moet hollen en in paniek schiet bij elke algoritme update, ben je een junior die nog moet leren hoe SEO echt werkt.
“Sleutelwoorden zijn dood, links zijn dood” Daar gaan we weer, een marketeer die roept dat iets dood is. Skeywords en links zijn niet dood, je moet ze alleen niet misbruiken om snel te scoren. Dat is precies wat de groep half bakken SEO lui doet die bij elke algoritme update van Google in paniek schiet.

Ik ben het helemaal eens met bovenstaande (Job). De partijen die ‘achter Google aanhollen’ zijn vaak de partijen die trucs uithalen. Denk gewoon eens logisch na: wat zou een klant willen zien en hoe kun je ervoor zorgen dat Google dit ook begrijpt en kan indexeren.

Ik kom het nog dagelijks tegen dat ondernemers kost wat kost hoge google rankings willen hebben. Niet gebaseerd op authentieke content die echt iets toevoegt voor hun klanten, maar slechts en enkel gebaseerd op whats in it for me. Zolang je dat blijft doen zul je wellicht eenmalig wat meer verkopen, maar een langdurigere relatie gebaseerd op meerwaarde zit er dan niet in. Das jammer

Dit klopt als bus, daarom worden freelancers ook steeds vaker ingehuurd als content makers oftewel tekstschrijvers. Ik denk er over om te werken voor schrijversplaza.nl, iemand ervaring mee?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug