Deel dit artikel
-

Zoom.in neemt advertentiebedrijf Adjustables over

Het Europees werkende online videodistributiebedrijf Zoom.in neemt Adjustables uit Rotterdam over. Daarmee krijgt het een nieuwe, opkomende advertentietechnologie in huis.

Zojuist werd bekend dat Zoom.in Adjustables volledig overneemt. Financiële details van de transactie zijn niet bekend gemaakt.

35 miljoen eyeballs per maand

Met de overname kan Zoom.in adverteerders in onder meer België, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Italië, Nederland en Spanje gaan bedienen met zogeheten ‘in stream-advertenties’, ook wel aangeduid met de term ‘overlays’. Adverteerders leggen daarbij als het ware een laag óver de lopende video heen. Dat filter is klikbaar en brengt de consument naar een pagina met het volledige commerciële aanbod van de adverteerder.

Zoom.in had in juni 2008, volgens de Stir, een bereik van 4,3 procent.

Opmerkelijk is dat Adjustables in de media graag mocht vertellen dat de tijd van pre roll-advertenties voorbij is. Dat zijn reclames die vóór de ‘hoofdfilm’ worden afgespeeld. Zoom.in verdient juist het merendeel van de reclame-inkomsten aan de verkoop van dat soort uitingen.

Zoom.in erkent impliciet de noodzaak tot nieuwe advertentietechnologieën bij internetvideo. In een zojuist gepubliceerd persbericht staat: “De aantallen advertentie-impressies bij Zoom.in belopen tegenwoordig al meerdere miljoenen per dag. Nieuwe robuuste oplossingen zijn noodzakelijk. Adjustables heeft deze ontwikkeld in zowel Flash, WMV als Silverlight.”

Naar Engeland en Amerika

Jan Riemens: “We hebben pre roll afgelopen jaren groot gemaakt. Uit proeven die we eerder met Adjustables deden, bleek de combinatie van pre roll en in stream goed te werken. Los van het feit dat het zelf bouwen van in stream-technologie lang zou duren, is het netwerk van Adjustables ook een belangrijke reden voor de overname.

Adjustables heeft een goed netwerk in Engeland en Amerika. Die markten wilden we nog niet op, omdat we eerst de lokale Europese markten wilden ontwikkelen. Het is voor Amerikaanse bedrijven moeilijker om die markten te betreden dan voor ons om de Angelsaksische markt op te gaan.”

Volgens Riemens overlappen de activiteiten van Zoom.in en Adjustables elkaar amper.

50+ procent omzetgroei per jaar

Drie jaar geleden realiseerde Zoom.in 90 procent van zijn omzet in Nederland. Nu is dat nog maar 15 à 20 procent. “We groeien jaarlijks met meer dan 50 procent.”

Hij schat dat de Nederlandse video-advertentiemarkt tussen de 6 en 7 miljoen euro groot is. Daarvan neemt Zoomin ongeveer de helft voor zijn rekening.

Adjustables lanceerde zijn interactieve advertentietechnologie in mei 2007. Investeringsmaatschappij Prime Technology Ventures nam in die maand voor 900.000 euro een belang in de Rotterdamse onderneming van oprichter Jan van Ottele. Onbekend is hoeveel procent van het belang in handen van PTV is en wat de huidige waardering van die aandelen is.

De Rotterdamse start-up werrd begin vorig jaar opgenomen in de Red Herring Top 100. Tot de klanten van het bedrijf behoren Mobillion en Dumpert in Nederland, FHM, Time Warner en Sky Digital Media in Engeland en VTM in België.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond