Deel dit artikel
-

Zwolle digitaliseert dienstverlening met app

Zwolle is de volgende gemeente die via een app burgers wil ondersteunen. De gemeente wil naar eigen zeggen een goede digitale dienstverlening combineren met een warme, betrokken klantrelatie. Digitaal waar het kan, persoonlijk en betrokken waar het moet.

Sinds maandag is de gratis app ‘Visie op dienstverlening’ verkrijgbaar. Zwolle wil hiermee haar inwoners naar eigen zeggen een ‘moderne communicatiemogelijkheid’ geven. Steeds meer diensten lopen al via de gemeentelijk website. ‘Sportuitslagen komen binnen via de mobiele telefoon. Winkelen doet een consument met een tablet op de bank. Komt men er dan niet uit, dan verwacht men snel geholpen te worden door een medewerker via het zelf gekozen communicatiekanaal. De ervaringen die een consument opdoet via Spotify, Bol.com en Wehkamp geven vorm aan de verwachtingen die men heeft van de gemeente. Een inwoner of ondernemer wil dat er met hem of haar mee wordt gedacht en dat we daarbij niet uitgaan van regels, maar bijdragen aan een oplossing,’ schrijft de gemeente.

Zwolle ziet al enige jaren de digitale dienstverlening als een van de belangrijkste middelen om haar inwoners en ondernemers op een makkelijke en snelle manier te kunnen helpen. De afgelopen jaren zijn de meest gevraagde diensten digitaal beschikbaar gemaakt, zoals aanvragen van een uittreksel of vergunning. De komende jaren worden hier meer producten aan toegevoegd.

Ook zet de gemeente in op een open data-portaal waar gegevens, informatie en besluiten van de gemeente makkelijk en op een transparante wijze te vinden zijn. In alle dienstverlening geldt dat er aandacht is voor de persoonlijke omstandigheden van ondernemers en inwoners en dat er maatwerk wordt geboden.

In 2017 moet iedere inwoner of ondernemer al zijn zaken met de gemeente Zwolle digitaal kunnen regelen.

T.W. van Urk / Shutterstock.com

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond