Deel dit artikel
-

ZZP’er gebruikt vaker Facebook en WhatsApp

De ZZP’er is het afgelopen jaar zakelijk veel actiever geworden op Facebook. Ondanks de flinke groei van zakelijk netwerk LinkedIn tot meer dan 300 miljoen wereldwijd, is de ZZP’er zakelijk iets minder actief op LinkedIn. Dat blijkt uit de ZZP Barometer, de onafhankelijke onderzoeksmonitor die deze maand is afgenomen onder 1.070 ZZP’ers in Nederland.

Zakelijk gebruik van Facebook (+142%), Google Plus (+66,7 procent) en Twitter (+40,8) is gestegen. Het aantal ZZP’ers dat zakelijk actief is op LinkedIn blijft echter onbetwist nummer één met 85,9 procent, vergeleken met Facebook (47,5 procent), WhatsApp (39,3 procent), Twitter (36,9) en Google Plus (15,5).

‘De ZZP’er is vaak te kenmerken als innovator of first mover, als eerste klant van innovatieve merken als Apple, Greenwheels en Twitter. De afname van het zakelijk gebruik van LinkedIn is een teken aan de wand voor het digitale netwerk: het focust teveel op de HR-afdeling van grote organisaties en te weinig op individuele gebruikers,’ aldus initiatiefnemer Jeroen Sakkers in een toelichting op de cijfers.

Het privé en zakelijk netwerk van de ZZP’er loopt door elkaar, waardoor het voor de zzp’er relatief makkelijk is om zakelijk gezien een vliegende start te maken op sociaal netwerk Facebook. Na Google is het de grootste verzameling van gebruikers – en daarmee verkeer en afzetmarkt met potentiële klanten: een andere reden om Facebook zakelijk in te zetten. De 1,3 miljard actieve Facebook-gebruikers zijn bovendien een stuk goedkoper te bereiken via het netwerk: Facebook Ads is vele malen goedkoper en biedt vrijwel dezelfde segmentatiemogelijkheden als LinkedIn Ads.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond