-

Column: beleggen als een pro

Als je een bedrijf op Facebook liked, zou je dan ook de aandelen kopen? Tot voor kort waren alleen institutionele beleggers in staat om een dergelijk graantje bij een beursgang mee te pikken, maar door de introductie van social trading kan nu ook het grote publiek mee investeren. En profiteren. Op eenzelfde manier als bij een statusupdate op Facebook. Als nieuwe gebruiker is een account aanmaken simpel. En na wat vingeroefeningen met gratis virtueel geld kan het echte spel beginnen. Met je creditcard als bank.

In tegenstelling tot bestaande bankinstellingen en hedgefondsen zijn op socialtradingplatformen als eToro en Loyal3 alle posities van alle beleggers voor iedereen zichtbaar. Niks geen geheim gedoe over hun handelswijze of achterkamerpolitiek. Zo kunnen beginnende brokers de posities van topbeleggers dupliceren. Sommige van hen, de zogeheten ‘Guru’s’, hebben zelfs al meer dan honderdduizend volgers en soms wel tienduizend copy-traders. Praktijken die de wenkbrauwen van professionele investeerders doen fronzen.

Toch toont recent onderzoek van de Massachusetts Institute of Technology dat het dupliceren van beleggingsstrategieën wel degelijk betere resultaten oplevert dan als men dat op eigen houtje doet. Want zelf beleggen is bijzonder complex. Al helemaal voor mensen die het slechts als een leuke hobby of bijkomstigheid zien en er ook nog eens weinig tijd en ervaring mee hebben.

De Guru-traders krijgen maandelijks een vergoeding dankzij de verzamelde fanbase. Want wanneer zij investeren, kopiëren alle volgers diezelfde belegging, real time. Sommige van hen verdienen daardoor tot wel tienduizend dollar per maand. De copy-traders aan de andere kant ontvangen alleen cash als de aandelenkoers stijgt of daalt, afhankelijk van hun inzet. De platformen zelf, die deze handel faciliteren, verdienen weer geld door een stukje van de spread, het verschil tussen aan- en verkoopprijs, van elke trade af te romen.

Veel partijen die nieuw zijn in de wereld van beleggen, denken dat het onmogelijk is om de markt te verslaan. Of er geld mee te verdienen. Volgens The New York Times is dat beeld onjuist gezien momenteel al negentig procent van de traditionele beleggers hun geld op de fysieke beurs ziet verdampen. So what’s new? Deze op crowdfunding gebaseerde beleggingsindustrie gaat zeker z’n vruchten afwerpen. En zal de business voor goed veranderen. Handelen kan al vanaf vijftig dollar… Let wel, lees ook hier eerst de financiële bijsluiter voordat u begint.

*) Dit artikel is eerder gepubliceerd in het decembernummer van Emerce magazine (#145)

Deel dit bericht

1 Reactie

Annie

Leuk artikel, is nieuw voor mij.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond