-

bol.com veel te laks met aanpak nepartikelen

bol.com is opnieuw in verlegenheid gebracht door nepartikelen die partners via het platform verkopen. Het tv-programma Kassa liet zaterdag zien dat van de negen bestelde gecertificeerde oplaadkabels voor iPhones er zeven nep waren. De webshop heeft de desbetreffende artikelen van de website gehaald. Maar daarmee wordt herhaling niet voorkomen.

Begin dit jaar heeft React, voorheen Stichting Namaakproducten, bol.com namelijk ook al eens gewaarschuwd over nepoplaadsnoertjes die partners via bol.com verkochten. Verschillende officiële verkopers deden hun beklag dat bol.com malafide handelaren amper weert van het onlineplatform. React is toen zelf in actie gekomen en heeft bedrijven gesommeerd direct te stoppen met de handel. Ook de Consumentenbond ontving diverse klachten.

Het excuus waarmee bol.com iedere keer komt, namelijk dat het onmogelijk is om al die miljoenen verkochte artikelen van 17.000 partners zelf te controleren en het bedrijf echt wel ingrijpt zodra nepproducten zijn gesignaleerd, is niet langer houdbaar. bol.com zou veel voorzichtiger moeten zijn met de acceptatie van partners. Verkopers zonder bewezen track record moet je niet op je platform willen toelaten. Een andere maatregel is om partijen die aantoonbaar over de streep gaan civielrechtelijk aan te pakken.

Natuurlijk zijn niet alle leveranciers die nepproducten aanbieden per definitie te kwader trouw. Ook zij kopen soms producten in die naderhand namaak blijken te zijn. Echter, er zijn ook partijen die dankbaar gebruik maken van de naamsbekendheid van bol.com om dubieuze producten aan consumenten te slijten.

Onbekende aanbieders zou je in het begin beperkingen moeten opleggen. Pas bij bewezen goed gedrag mogen ze dan bijvoorbeeld meer artikelen verkopen. Handelaren komen dan minder snel in verleiding om bijvoorbeeld onbekende Chinese snoertjes aan te bieden.

Bol.com zou verder een voorbeeld kunnen nemen aan Amazon. Dat bedrijf nam meteen actie na klachten over de verkoop van nepartikelen. Niet verwonderlijk: Apple spande een kort geding tegen Amazon aan nadat geconstateerd was dat Amazon groot aantal nepoplaadkabels verkocht. De problemen bij Amazon zijn vooral begonnen toen het met Chinese leveranciers in zee ging om ook de Chinese markt te kunnen bedienen.

Sindsdien is het beleid flink aangescherpt. Sinds 2016 kunnen kopers Amazon op de site zelf waarschuwen als er nepproducten worden verkocht. Dit jaar kwam er ook een merkregister. Daarmee kunnen merken zelf verzoeken indienen om producten van de site te halen. De procedures worden daarmee versneld.

Vorig jaar heeft Amazon zijn eerste rechtszaken gevoerd tegen een groep verkopers die vervalste trainingsapparatuur voor atleten verkocht. Ook werd een tweede groep verkopers aangepakt die nepversies van de Forearm Forklift aanbood.

Tot slot heeft Amazon een geautomatiseerd systeem ingevoerd dat aanmeldingen van nieuwe verkopers analyseert. Wordt op basis van de ingevulde gegevens een rode vlag gesignaleerd dan wordt het registratieproces meteen geblokkeerd en zullen deze bedrijven eerst tekst en uitleg moeten geven.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond