Column: Discovery is de nieuwe search
Mijn vader heeft een Volvo P1800E uit ‘71. Voor velen een herinnering aan de beroemde serie The Saint. Met een beetje geluk mag ik er af en toe een stukje in rijden. En tussen het ondernemen door, biedt dat veel voldoening.
De veertig jaar oude auto wordt bijzonder genoeg door vrijwel iedereen gewaardeerd. Jong of oud. Man of vrouw. Het maakt niet uit. Schijnbaar waarderen we objecten die we zelden tegenkomen. Net als in het bedrijfsleven creëert schaarste verlangen.
In Silicon Valley hebben ze dat goed begrepen, want de exclusief ogende invite-only business groeit daar als kool. Een startup die hiervan flink weet te profiteren, is Pinterest, wat plat gezegd niet meer is dan een online prikbord. Nu nog alleen toegankelijk op uitnodiging. En dat spreekt veel mensen aan.
De startup heeft sinds de oprichting in 2009 dan ook een exorbitante groeispurt doorgemaakt. Zo is het aantal pageviews sinds juni vorig jaar maar liefst met tweeduizend procent gegroeid tot 421 miljoen in oktober. Even ter vergelijking, dat is dezelfde groei als Facebook in haar hoogtijdagen in 2006 doormaakte.
Pinterest dwingt gebruikers tot discovery in plaats van search. Googlen, ho-maar: gebruikers raadplegen liever hun online prikbord om tot inspiratie te komen voor de volgende aankoop. Tussen alle online rommel door kunnen we eindelijk selectief zijn in de inhoud die we willen verteren. Naast ‘Likes’ en ‘tweets’ kunnen we vanaf heden een nieuwe online kreet toevoegen: ‘pins’.
Het online prikbord is ondertussen het Walhalla voor de big spenders: zoals je vriendin van tussen de 25-45 jaar, wat tevens de doelgroep van Groupon is. Pinterest is echter van een geheel andere klasse: het weet namelijk de gemiddelde huisvrouw te verleiden tot het kopen van boodschappen, kleding en items op basis van andermans prikbordberichten. Simpel, maar doeltreffend.
Ondanks het succes van dergelijke innovatieve concepten blijven veel startups en bedrijven me bestoken met nieuwe businessmodellen, terwijl het basisidee niet verandert. Jammer. Niemand lijkt zich daar dan ook druk te maken om de kracht van social discovery: de zakelijke deals en contacten die impliciet tot stand komen via social media, zoals bij Pinterest.
Hopelijk wordt er komend jaar – ook in Nederland – meer gefocust op out-of-the-box concepten. Net als bij de ritjes in de Volvo is het concept en de ervaring an sich waar ik door geraakt wordt. En niet de achterliggende verdienmodellen.
*) Steven Lammertink is internet-ondernemer en co-founder van de startups Fray en Republish
Gerelateerde opleiding
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
Maxime Rosset
Interessant Steven, mooi om je mening over dit soort zaken te lezen.
Guido Makker
Leuk stuk Steven. Ik zeg: op naar het volgende column!
Desi
Geweldig. Fantastisch. Inspirerend. We. Want. More.