-

Column: één knop

Het zal rond de eeuwwisseling geweest zijn dat ik voor het eerst El Cheapo gebruikte, en kennismaakte met het fenomeen prijsvergelijkers. Bijzonder handig voor een muziekliefhebber met een studentenbudget. Eenvoudig inzicht in prijsverschillen, nog voordat de term transparantie in zwang raakte.

En ik was zeker niet de enige die daarop aansloeg, aangezien vergelijkbare tools als paddenstoelen uit de grond schoten. Om een breder assortiment te doorzoeken of juist in een niche te duiken. En ook nu, zo’n twintig jaar later, blijven ze populair. Voor bijvoorbeeld al je vaste lasten is er wel een checker. Het liefst met oversluitmogelijkheden onder één knop.

Efficiënt, maar die focus op kosten heeft een wat vervelende bijsmaak gekregen. Al jaren wordt geroepen dat prijs minder belangrijk wordt. Dat factoren als klantbeleving en service een prominentere rol innemen. Recenter ook dat een positieve bijdrage aan de wereld sterker meeweegt in aankoopbeslissingen.

Dat is nodig ook. Toch blijft het als consument lastig om producten eenvoudig te vergelijken op duurzaamheid. Weliswaar is er Rank a Brand, dat op merkniveau bedrijven beoordeelt, hebben we voor de financiële sector de EerlijkeBankwijzer en een verzekeringsvariant, en heeft WISE zich opgeworpen als groene gids binnen het energieaanbod. (Dit laatste overigens vanuit de eigen agenda om het gebruik van kernenergie uit te bannen.) Waarbij er vast nog meer toepassingen zijn, die een minder brede bekendheid genieten.

Maar hoe fijn zou het zijn om dergelijke vergelijkingen concreter en gedetailleerder te hebben, dichter bij het dagelijks leven. Over goederen die we wekelijks of zelfs meermalen per week aanschaffen. Want het blijkt nogal eens dat we in ons hoofd en in de winkel tegenstrijdige keuzes maken. We willen wel, maar ergens gaat het mis. Onze goede bedoelingen bekrachtigen we niet altijd met onze portemonnee. En daar ligt een kans. Zeker gezien de meest uiteenlopende producten steeds vaker op één platform te vinden zijn. Waarover bovendien een zee aan informatie beschikbaar is. Hetzij geordend dan wel ergens in de keten.

Waaruit ongetwijfeld is af te leiden welke ‘schade’ je met een aankoop de wereld toebrengt. Of, positiever gesteld, de schade die je de wereld met je goed geïnformeerde keuze bespaart. Als we dat nou eens onder één knop konden krijgen.

* Dit artikel verscheen eerder in het meinummer van Emerce magazine (#165).

Beeld: Jeremy Levine (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond