Column: New Dutch Wave
Ik heb doorgaans niets met congressen, beurzen of conferenties. Veel blabla, met visitekaartjes strooien en weinig mogelijkheden om echt te netwerken. Tijdens mijn bezoek aan het South by Southwest (SxSW) festival in Austin kwam ik er echter achter hoe het gelukkig ook kan. Hoe het moét.
SxSW is een jaarlijks terugkerend festival, gestart in 1987, waar muziek, films en interactieve media centraal staan. Tech is daar, zoals in zoveel industrieën en op zoveel plaatsen, steeds een vast onderdeel van. Niet voor niets was het onder meer de kraamkamer van Twitter, Foursquare, Meerkat en Gowalla. En nadat zelfs Obama het festival vorig jaar had bezocht, en ook Jay-Z en Drake er graag geziene gasten zijn, werd het hoog tijd om zelf eens poolshoogte te gaan nemen.
Dit jaar was extra speciaal. Want een enorme Nederlandse delegatie had van de gelegenheid gebruikgemaakt om onder de noemer ‘New Dutch Wave’, onder aanvoering van Z.K.H. Prins Constantijn, naar SxSW af te reizen. De Wave is naast een fysieke ontmoetingsplek en een showcase-paviljoen, vooral een online meetingpoint voor toonaangevende creatieve bedrijven. Het benadrukt tevens de top 10-positie van Nederland als creatief land en de kracht van de verschillende creative cities daarbinnen. Daarnaast was er ook een ‘Take Over House’, waar gedurende het festival volop ruimte was voor onder meer meet-ups, startup-pitches en netwerkbijeenkomsten.
Door middel van deze Nieuwe Nederlandse Golf, bestaande uit zo’n zestien tech-startups, presenteren we ons als dé innovatiehaven van Europa. En terecht, ik heb er een van de tofste merkactivaties ooit mogen aanschouwen – ja, u zou het bijna niet geloven – The Mummy VR experience met Tom Cruise. En – in de optiek van Amerikanen – de mooiste feesten. Want dat kunnen we altijd nog als de beste.
Mocht u SXSW hebben moeten missen, wees dan niet getreurd. NXNE, oftewel North by Northeast gaat in juni van start in Toronto, Canada. En zal – naar alle waarschijnlijkheid – ook onder de Nederlandse enclave wederom veel aandacht krijgen. Logisch, want links- of rechtsom is bij de Amerikanen alles larger. Van budgetten, schaalgrootte tot de way of doing business. Mijn advies, skip de Nederlandse conferenties en gebruik je spaarzame tijd en geld voor een van deze trips. Een echte eye-opener. En met directe impact op je balans.
* Dit artikel verscheen eerder in het aprilnummer van Emerce magazine (#157).
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond