-

Column: startups kunnen zich niet aan Uber spiegelen

Laat ik u iets bekennen, ik ben een ongeneselijke optimist met zorgen. Terwijl ik een uiterst gelukkig en comfortabel bestaan leidt, maak ik me druk over de almaar groeiende hype rondom startups.

Als medeoprichter van Startupbootcamp, dat in korte tijd is uitgegroeid tot de grootste groeiversneller van Europa, ben ik erg blij met de totstandkoming van StartupDelta, de enorme inzet hierbij van Neelie Kroes én de grote betrokkenheid van onze politiek bij de Nederlandse startupindustrie. Hierdoor is het mogelijk dat briljante mensen van over de hele wereld niet drie maanden, maar een heel jaar in ons land mogen verblijven om een eigen techbedrijf op te bouwen. Een situatie waar we jaren geleden slechts van konden dromen.

En daar zit wat mij betreft ook meteen het probleem. Het gaat allemaal te makkelijk. Succesvoorbeelden als Adyen, Spotify en Uber kennen bedrijfswaarderingen die niet representatief zijn voor de gehele industrie. Hoe graag de media ons dat ook willen doen geloven. Startups kunnen zich onmogelijk aan een Uber (waarde veertig miljard) of Adyen (1,5 miljard) spiegelen. Simpelweg omdat die bedrijven met de beste wil van de wereld geen startup meer genoemd mogen worden.

Volgens innovatiegoeroe Steve Blank is een startup een organisatie die is opgericht om te zoeken naar een herhaalbaar en schaalbaar businessmodel. De hierboven genoemde ondernemingen hebben hun verdienmodel echter al lang gevonden. Een andere definitie, waarbij een startup wordt gezien als ‘een instituut dat is opgericht om een nieuw product te ontwerpen en verkopen onder buitengewoon onzekere omstandigheden’, gaat hier eveneens niet op. Sterker nog. Het ruim honderd jaar oude Philips zou dan ook een startup zijn… Het bedrijf heeft namelijk voortdurend te maken met ‘buitengewoon onzekere omstandigheden’.

In 2013 berekende de OESO dat zestig procent van onze economische groei van bedrijven kwam die vijf jaar eerder nog niet bestonden. Het is dan ook meer dan terecht dat de overheid veel aandacht aan jonge bedrijven besteed. Laten we daarbij echter wel nuchter tegen de zaken aan blijven kijken. Want het gros van de Nederlandse startups zal links of rechtsom nooit de omvang van Adyen of Uber kunnen bereiken. Dergelijk succes is slechts weinigen gegeven.

Wel hebben startups in het huidige klimaat een steeds grotere kans om een gezond bedrijf te worden. Mits ze natuurlijk met hun beide voeten op de grond blijven staan en niet meegaan in de door de media aangezwengelde startuphype. Net zoals het raadzaam is dat ieder ander in de Nederlandse techwereld niet gaat zweven. Want anders komt de val straks hard aan.

*) Dit artikel is eerder gepubliceerd in het aprilnummer van Emerce magazine.(#139)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond