-

De contouren van de nieuwe data-economie

De behoefte om regie en controle te hebben over persoonlijke data groeit bij individuen. Hoe kan zo’n systeem eruitzien? En welke gevolgen heeft dit voor bedrijven?

Met de komst van nieuwe Europese wetgeving zoals de AVG en PSD2 is de digitale wereld wederom aan het veranderen. Consumenten hebben het rechten gekregen om hun data bij bedrijven in te zien, te wijzigen, te delen en te verwijderen. De komende jaren zullen organisaties steeds meer van deze data ontsluiten. Niet alleen overheids- en financiële data, maar ook medische- en IOT-data. Hiermee krijgen individuen de beschikking over een rijk, gevalideerd en vooral waardevol dataprofiel van zichzelf. Die waarde kennen partijen als Google en Facebook al lange tijd. En consumenten beseffen zich sterker dat ze hun gegevens niet zo maar met iedereen moeten delen. Regie en controle zijn noodzakelijk.

Optimalisatie
Hierdoor groeit de behoefte aan een veilige app met een persoonlijke datakluis voor het bewaren van persoonlijke data, plus een datawallet voor het uitwisselen ervan met (online) diensten. Dat iemand zijn data met een dienst deelt, wordt dan via een data-contract vastgelegd, inclusief voor welk doel en voor welke termijndeel. Zo’n centrale app voorkomt een oerwoud aan accounts en onveilige wachtwoorden. En zorgt ervoor dat er een nieuw data-ecosysteem ontstaat waarin verkoop- en service-funnels vergaand worden geoptimaliseerd. Zo kunnen zowel de consument als de dienstverlener elkaars digitale identiteit checken. Waardoor fraude en phishing wordt geminimaliseerd. En lange invulformulieren en moeilijke inlogprocedures worden verleden tijd. Middels het scannen van een QR-code met zijn mobiel, logt iemand in, geeft hij toestemming voor het delen van zijn data en akkoord voor de betaling. Zo wordt 1-klik shopping nog eenvoudiger en veiliger.

Tegelijkertijd worden data-controles en opslag geminimaliseerd. De data komt immers uit gevalideerde bronnen en via het data-contract is er toestemming om die eenmalig of periodiek in te zien. Soms is dat de data zelf (denk: geboortedatum), soms is een gevalideerde bewering voldoende (denk: ouder dan 18).

België
Dit klinkt mogelijk als een walhalla voor de dienstverlener, maar deelname aan de data-deeleconomie schept ook verplichtingen. Het sleutelwoord daarbij is vertrouwen; verantwoord datagebruik van alle partijen draagt bij aan vertrouwen in het ecosysteem.

In België is de nieuwe data-economie al werkelijkheid. Daar werken de overheid, banken en telco’s samen. En is de overheid al volledig gedigitaliseerd. Eén miljoen Belgen hebben naast een geld-app ook een data-app op hun telefoon staan. Die ze gemiddeld twee keer per week gebruiken om op steeds meer plaatsen in te loggen en hun data te delen. In eigen land zijn we nog niet zo ver, maar hebben we wel vele initiatieven en allianties op dit vlak. Als die samen optrekken, moet het ook hier lukken.

Met input van Eelco van Dijk, Datastrateeg van de Volksbank

* Dit artikel is eerder gepubliceerd in het decembernummer van Emerce Magazine #175.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond