-

Je mobiele app op nummer 1 met Facebook

Als merk investeer je veel tijd en geld in de ontwikkeling van een mobiele app. En dan komt de grootste uitdaging: je app onder de aandacht en daarmee in de broekzak van je doelgroep te krijgen. Voorheen waren bedrijven hiervoor vaak aangewezen op de eigen kanalen zoals de website, e-mailings of een mobiel advertentie netwerk. Die tijd is voorbij!!

Sinds kort is het namelijk mogelijk om de juiste mobiele gebruikers te targeten en te bereiken in de app waar ze enorm veel tijd op hun smartphone in doorbrengen. Met deze nieuwe vorm van adverteren staat je app binnen no-time op nummer één!

Targeting tot in je broekzak

De kracht van de Mobile App Install Ads van Facebook zit hem in de hoge mate van targeting. Naast de standaard uitgebreide targeting criteria  (o.a. locatie, leeftijd, geslacht en interesses) is het ook mogelijk te targeten op mobiele gebruikers in combinatie met het type operating system (iOS/Android) en eventueel ook het type toestel (iPhone, iPad, Samsung). Hiermee is het dus mogelijk om jouw app direct bij je doelgroep onder de aandacht te brengen.

Facebook verzamelt deze gegevens via de downloads van de eigen mobiele app en het gebruik van mobiele browsers. Door deze uitgebreide targeting is het mogelijk om een advertentie voor een app in iTunes uitsluitend aan iPhonegebruikers te laten zien en een app in Google Play uitsluitend aan Android gebruikers. Daarnaast is het zelfs mogelijk om gebruikers met een 3G-verbinding uit te sluiten. Handig als je een zware app hebt welke via een WiFi-verbinding gedownload moet worden.

Facebook Mobile App Installs - voorbeeld ANWB

Prominent formaat

Aangezien de Mobile App Install Ads alleen bij mobiele Facebookgebruikers in de nieuwsfeed verschijnen, heben ze een zeer hoge attententiewaarde. Daarnaast hebben ze een zeer prominent formaat, de visual is 600 bij 360 pixels: op de meeste kleine schermen van smartphones een gegarandeerde aandachtstrekker. Deze visual dient ook uniek te zijn. Tot slot mag er een korte tekst van maximaal honderddertig tekens in de advertentie komen te staan. Kort en krachtig is hier dus het advies. Onze tip: focus je op de unieke USP die jouw app aan het (mobiele) leven van jouw doelgroep gaat toevoegen.

 

Facebook Mobile App Install Ads

Performance gedreven

Het woord install geeft het eigenlijk al aan: App Install Ads zijn performance gedreven. Omdat de advertenties direct verwijzen naar de App Store en Google Play is het vrij eenvoudig om de conversie van klikken naar downloads en de cost-per-install (CPI) te meten. Om deze CPI goed te kunnen meten is het wel een vereiste dat je mobiele app voldoet aan de laatste versie van de Facebook SDK voor iPhone en/of Android. In de laatste versie van iOS op de iPhone opent de app store binnen de Facebook-app. Zo wissel je niet van applicatie en kan je hem direct binnen de Facebook app downloaden. Het is dus heel makkelijk te zien dat de investering zichzelf snel terugverdiend. 

Facebook Mobile App Install Ads

Je app op nummer 1

Met Facebook App Install Ads is het dus mogelijk om met een beperkt budget en gerichte advertenties je app binnen de top tien van de appstores te krijgen. Hierna is het ook een kwestie van de dynamiek van de appstores zelf: nieuwe binnenkomers stijgen vaak verder omdat ze veel ‘gratis’ promotie krijgen van Apple en Google zelf. Wij raden klanten dan ook aan om eerst een kleine pilot te doen om de juiste doelgroep en de hoogte van de CPI te bepalen. Vervolgens is het slechts een kwestie van het aantal benodigde downloads bepalen en dan weet je precies hoeveel je moet investeren om je app op nummer één te krijgen.

Meer weten over Mobile App Install Ads? Bekijk dan deze infographic of de video van Facebook.

Deel dit bericht

1 Reactie

Mark de Bruin

Mooie screenshots van de ANWB Onderweg app. Inderdaad heb ik met die app een testcase gedaan met Facebook en ook met Twitter. De resultaten kun je lezen op http://www.marketingfacts.nl/berichten/mobile-marketing-case-promotie-van-anwb-onderweg-app-via-twitter-en-faceboo/

Leerpunten waren: Bij Twitter betaal je per engagement. Dit zijn in het geval van app-promotie ook ‘kliks’ die geen download opleveren. Denk aan retweets, replies, favoriet maken, klik op de avatar, bio, etc. Je betaalt dus voor meer dan alleen de klik naar de app stores. Daar zie je dus het grote verschil met Facebook. Bij een Mobile Install Ad staat er een knop onder de advertentie en die leidt (via een Facebook-app) naar de app stores. Bij een promoted tweet kun je probleemloos een Flurry App Aquisition-link (waarmee je tot en met de install doormeet) gebruiken. Bij Facebook ligt het net weer anders. Om daar de installs/downloads van te kunnen meten, moet je eerst de Facebook SDK aan je app toevoegen (>iOS6).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond