-

Hoe zichtbaar zijn je conversie verhogende elementen?

Elementen zoals reviews, garanties, USP’s of andere overtuigende aspecten – die je conversie kunnen verhogen – zijn alleen effectief als gebruikers ze daadwerkelijk zien. Toch maken zelfs grote bedrijven hierin fouten:

  • Ze vermelden pas in de footer dat ze ‘Website van het Jaar’ zijn
  • Een samenwerking met een groot A-merk blijft onzichtbaar
  • Belangrijke USP’s zoals ‘gratis montage’ worden verstopt tot aan de checkout

In dit artikel laat ik je zien hoe je zulke fouten voorkomt en conversie verhogende elementen, zoals sociale bewijskracht, strategisch kan inzetten.

Sociale Bewijskracht, zoals reviews, is alleen waardevol als gebruikers het zien

Helaas zie ik nog te vaak dat websites conversie verhogende-techniek niet effectief inzetten. Als je reviews niet prominent zichtbaar maakt op je website riskeer je dat gebruikers ze niet zien. Wat gebruikers niet zien, heeft geen effect.

Een goed voorbeeld is het toevoegen van je reviewscore aan de header. Dan is het element gelijk zichtbaar bij inladen van de website, zien gebruikers het element wanneer ze de header menu gebruiken voor navigatie en kan het zelfs altijd zichtbaar zijn als de header meebeweegt (sticky header).

Tegelijkertijd moet je oppassen dat je website niet vol raakt met te veel verschillende conversietechnieken. Hoewel sociale bewijskracht overtuigend werkt, kunnen te veel elementen zoals pop-ups, banners en sticky onderdelen de gebruikerservaring juist verslechteren. Dit kan overweldigend, onrustig of zelfs als spam overkomen.

Vooral op mobiel is het belangrijk om zorgvuldig keuzes te maken. De beperkte schermruimte vraagt om een slimme indeling, waarbij je de meest overtuigende en relevante onderdelen zichtbaar maakt. Door een balans te vinden tussen een overtuigende presentatie en een prettige gebruikerservaring, zorg je ervoor dat je website effectief én gebruiksvriendelijk blijft.

Het verschil tussen zichtbaar en ‘onzichtbaar’ bewijs

Het voorbeeld van Huel laat zien hoe strategische zichtbaarheid van reviews direct impact heeft op aandacht en overtuiging. Bij het laden van de homepagina op desktop en mobiel zijn de reviews meteen zichtbaar:

Door het gelijk zichtbaar maken van de sociale bewijskracht, rondom de waarde propositie, onderbouwing en Call to Actions verhoog je de kans dat het gezien wordt.

Om dit te bevestigen gebruik ik een Attention Heatmap Analyse van EyeQuant. Die met artificial intelligence ‘voorspelt’ waar de aandacht heengaat. Zo zie je dat op mobiel zowel als desktop rondom de reviews aandacht wordt voorspeld.

Vergelijk dit nu met een concurrent van Huel, Soylent, waar het aantal reviews pas ver onder de fold zichtbaar is. Zoals je aan de rechterkant ziet, is dit ver beneden de fold.

Dit roept een belangrijke vraag op: hoeveel gebruikers zien deze reviews niet en wat is de (gemiste) impact hiervan?

Hoe meet je dit?

Met tools zoals Hotjar of Clarity heb ik geanalyseerd hoe ver gebruikers gemiddeld scrollen op de homepagina. Gemiddeld scrolt slechts 16 tot 23 procent naar 60 tot 70 procent van de pagina. Voor een site als Soylent zou dat betekenen dat 77 tot 84 procent van de gebruikers de reviews helemaal niet ziet.

(Deze cijfers treffen alleen de homepagina en onze klanten, dit geldt dus niet voor alle pagina’s en voor alle websites.)

Product USP’s, worden ze gezien?

Het is duidelijk; gebruikers scrollen niet altijd ver naar beneden om alle informatie op zich te nemen op de homepagina. Deze pagina’s zijn vaak lang en bevatten informatie die niet altijd relevant zijn voor de gemiddelde gebruiker. Productpagina’s daarentegen zou je van verwachten dat gebruikers zoveel mogelijk informatie willen verzamelen. Je hebt bijvoorbeeld:

  • Afbeeldingen
  • Prijs
  • Beschrijving
  • Reviews
  • Veelgestelde vragen

Elk element in dit rijtje heeft zijn eigen plek op de productpagina en zodoende kan ook elk element gemist worden wanneer gebruikers niet naar beneden scrollen.

Laten we dit verduidelijken met een voorbeeld: stel dat de afbeeldingen zich bevinden op 10 procent scrollen van de pagina. Dit komt vaak overeen met wat direct zichtbaar is zonder te scrollen (de fold). De prijs staat op 25 procent, de beschrijving op 50 procent, de reviews op 75 procent en veelgestelde vragen op 90 procent.

Ik hou deze percentages aan omdat ik die zelf gebruik voor mijn analyses, zo kan ik dat makkelijk vergelijken met hoe ver gebruikers scrollen bij onze klanten waar we dit meten.

Element op pagina % gezien
Afbeeldingen (10%) 100%
Prijs (25%) 84%
Beschrijving (50%) 41%
Reviews (75%) 20%
Veelgestelde vragen (90%) 10%

In dit voorbeeld betekent dit dat 59 procent van de gebruikers de productbeschrijving niet zou zien, 80 procent de reviews zou missen en maar liefst 90% nooit bij de veelgestelde vragen komt.

Juist deze elementen kunnen informatie bevatten dat de gebruiker overtuigd voor het aankopen van het product. Denk bijvoorbeeld aan de uitgebreide productbeschrijving met unieke functies, de positieve reviews van andere klanten, of antwoorden op veelgestelde vragen die twijfels kunnen wegnemen.

Net zoals op een homepagina kan je op een productpagina niet álle elementen direct in de fold plaatsen, dat zou ook als spam overkomen.

Krijg inzichtelijk wat gebruikers zien en acteer daarop

Het is een misvatting om te denken dat gebruikers vanzelf naar beneden scrollen en alle informatie op je pagina zien. Je kunt er simpelweg niet van uitgaan dat elementen, zoals reviews of veelgestelde vragen, automatisch worden opgemerkt. Wat je wél kunt doen, is inzicht krijgen in hoe gebruikers zich gedragen op je website.

Analyseer het scrol gedrag van je bezoekers: hoe ver scrollen ze op je pagina’s? Welke belangrijke elementen missen ze hierdoor? Deze inzichten geven je concrete aanknopingspunten om je website te optimaliseren. Dit kan betekenen dat je informatie hoger plaatst of dat je elementen strategischer presenteert, zodat gebruikers gestimuleerd worden om verder te scrollen. Uiteindelijk draait het om één vraag: zien je bezoekers wat ze nodig hebben om overtuigd te raken?

Over de auteur: Marc Overvoorde is CRO Consultant bij Kinesso.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond