-

Nederland is te klein!

De online advertentieindustrie is te veel gefocust op Nederland, terwijl de potentie daarbuiten enorm is. Om implosie te voorkomen, moeten we onze kennis en ervaring juist gaan exporteren.

De Nederlandse online advertentiemarkt groeit nog steeds en is plus minus 1,1 miljard euro waard. Het grootste deel is in handen van Google en Facebook, die samen vijfenzeventig procent voor hun rekening nemen. Daarnaast zijn er zo’n tweehonderd searchbureaus, tachtig displaynetwerken, vijfentwintig Real Time Bidding agencies, vijftien affiliatepartijen en zeker dertig data-, optimalisatie- en technologische toeleveranciers die van dezelfde taart snoepen.

De vijfentwintig procent die Google en Facebook laten liggen, is goed voor zo’n 350 miljoen euro aan online reclamegelden, die weer over 350 deelnemers moet worden verdeeld. Als je ook nog eens bedenkt dat de online marketingindustrie in ons land zeventigduizend man telt, dan kan je niet anders dan concluderen dan dat deze markt – ondanks de groeiprognose -economisch onrendabel wordt dan wel al is.

De uitgever – waar alles begint – ziet vandaag de dag al de helft van de advertentieinkomsten wegvloeien naar sociale en Engelstalige media. Met dank aan de internationale concurrentie en prijsdruk vanuit andere (krimpende) media. Hierdoor zal het Nederlandse marktaandeel in rap tempo verder krimpen, waardoor veel marktpartijen geconfronteerd worden met te hoge vaste lasten afgezet tegen de (verwachte) inkomsten.

Folklore
Om dit tij te keren moeten we als industrie accepteren dat je media, content en technologie niet meer kunt bezitten. Het is van iedereen. Ten tweede moeten we, net als in de energiemarkt, ons aanpassen aan de veranderende marktomstandigheden willen we ook in de toekomst het online advertentiespel kunnen blijven spelen en kennisachterstand voorkomen.
Nederlandse brancheorganisaties zullen in dat kader nog vandaag moeten beginnen met het opruimen van achterhaalde systemen en ontwerpfouten. Marktverstorende ideeën – waaronder lokale meetinitiatieven, prijsafspraken en cookiewetgeving – moeten zo snel mogelijk overboord in ruil voor internationale gestandaardiseerde werkmethoden. Hoe eerder we dat doen, des te groter zal onze veerkracht zijn. Als industrie zullen we ook veel meer samen moeten optrekken, willen we buiten onze landsgrenzen succesvol worden.

Sterker nog, willen we echt vorderingen maken dan is het noodzakelijk om de brancheorganisatie-folklore in onze industrie zo spoedig bij het grofvuil te zetten en en masse een internationaal lidmaatschap af te sluiten.

Met meer dan vijftien jaar internetkennis op zak, onze Nederlandse handelsgeest en innovatiekracht moet het gek zijn willen we in het buitenland niet kunnen excelleren. Het biedt voldoende ruimte voor alle Nederlandse marktspelers, inclusief een rendabel businessmodel. Daar kan toch niemand tegen zijn?

* Dit artikel is tevens gepubliceerd in het maartnummer van Emerce magazine (#120)

Deel dit bericht

2 Reacties

Jeroen Nas

Helemaal mee eens! Go East!

Arjan Bolhuis

Net Ad:tech Singapore en ATS Singapore achter de rug en dat was weer uitermate gezellig; slordige 500 buitenlanders aanwezig uit veelal Australie, UK & US => geen Nederlander gezien ;-(

Zijn absoluut mogelijkheden hier, maar je moet veel geduld hebben; netwerk bouwen en vertrouwen winnen kost je snel 3 jaar.

Succes!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond