-

Column: ontbundeling, geen ontkomen aan

Steeds vaker gaat een klein, veelal online, bedrijf aan de haal met een stukje business van een grote traditionele speler, wordt er heel groot mee, richt de oudere partij te gronde en krijgt vervolgens zelf te maken met disruptie. Dit fenomeen, ook wel ‘ontbundeling’ genoemd, is al eeuwenoud en lijkt door de onstuimige groei van het internet bijna een wetmatigheid te zijn geworden.

Vrijwel elke sector zal hier vroeg of laat dan ook mee te maken krijgen. Van banken (door concurrentie die zich geheel focust op bijvoorbeeld het wisselen van valuta, verstrekken van hypotheken of slechts het faciliteren van betalingen) tot autofabrikanten (van partijen die alleen onderdelen produceren), tv-producenten (van bedrijven die zich alleen op YouTube richten) en zelfs de disruptie prekende accelerators aan toe.

Zo hadden wij bij Startupbootcamp als onderdeel van ons programma een pitchcoach (David Beckett), die onze startups leerde hoe ze zich on stage optimaal kunnen presenteren. Hij was er zo goed in, en er was zoveel vraag naar zijn diensten, dat hij uiteindelijk besloot de sprong in het diepe te wagen en voor zichzelf begon. Vonden wij dat erg? In het geheel niet, we waren juist trots op dat hij dit deed. En eerder dan wij dit gat in de markt had gezien.

Ontbundeling is een prachtig verschijnsel en per definitie goed voor de klant, want de extreme focus leidt veelal tot een heel nieuw en innovatief product met functionaliteiten waar traditionele spelers waarschijnlijk nooit aan gedacht zouden hebben of – met de arrogantie van de macht – niet zouden willen implementeren.

Zelfs de meest disruptieve bedrijven, zoals Uber, krijgen met ontbundeling te maken. In dit geval door toedoen van de Newyorkse concurrent Via, waar je een taxi binnen de stadsgrenzen kunt delen tegen een extreem lage prijs van maximaal vijf dollar. Anderzijds zijn er ook bedrijven die het proces zelf in gang zetten, door bijvoorbeeld zichzelf af te splitsen. Op die manier is ASML onder meer uit Philips voortgekomen en vervolgens veel groter geworden dan het moederconcern. Door puur en alleen te focussen op de productie van chipmachines.

Als je goed om je heen kijkt, zijn er legio bedrijfsonderdelen die los van hun oorspronkelijk eigenaar veel groter zouden kunnen worden. Dat zijn geen bedreigingen, maar uitgelezen kansen voor ondernemers met visie.

*) Dit artikel werd eerder gepubliceerd in het septembernummer van Emerce magazine (#151)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond