-

Zoekmachinemarketing mist transparantie

Veel zoekmachinemarketing aanbieders, die zichzelf vaak veel expertise en ervaring toeschrijven, beweren de wijsheid in pacht te hebben. In het land der blinden is eenoog koning. Met beloftes van garanties op een nummer 1-positie verleiden ze onwetende opdrachtgevers. Met schadelijke gevolgen als resultaat.

Gelukkig zit de markt niet stil. Diverse partijen nemen het initiatief om meer transparantie te realiseren. Zo heeft Google vorig jaar een beginnershandleiding zoekmachineoptimalisatie uitgegeven. Andere zoekmachines geven steeds meer informatie vrij over de werking van hun zoekmachine. Dit jaar heeft de internet brancheorganisatie IAB een gedragscode zoekmachinemarketing uitgebracht. Alle aanbieders van zoekmachinemarketing en andere partijen die lid zijn van de IAB taskforce search onderschrijven deze gedragscode.

Dit betekent echter niet dat het probleem van beperkte transparantie is opgelost. Het IAB richt zich met name op de grote adverteerders, maar de kleinere adverteerders worden daarmee nauwelijks bereikt. ‘De bakker om de hoek’ zal zich niet bewust zijn van de mogelijke gevaren.

Kleine adverteerders

Juist in dat segment zijn er relatief veel ‘cowboys’ actief. En die aanbieders zijn (nog) niet aangesloten bij het IAB. Daarnaast bevat de taskforce search ook nauwelijks adverteerders, en al zeker geen kleine adverteerders. Het is dus zeker nog een uitdaging om daar transparantie te realiseren.

Zoekmachinemarketing is serieuze business. In Nederland gaat er naar schatting 400 miljoen euro in om. Toch zijn er veel ‘cowboys’ op de prairie, aanbieders van zoekmachinemarketing diensten die Albert Heijn kwaliteit beloven maar Aldi kwaliteit leveren. De markt heeft behoefte aan een soort keurmerk van een onafhankelijk orgaan.

Keurmerk

Dat is een van de belangrijkste trends die naar voren kwam in het marktonderzoek zoekmachinemarketing, wat ik in maart van dit jaar uitvoerde. Hierin zijn ruim 25 partijen binnen en buiten de markt ondervraagd, van de zoekmachines en aanbieders van zoekmachinemarketing diensten tot en met adverteerders en mediabureaus.

“De markt van zoekmachinemarketing in Nederland mist een organisatie die een goed keurmerk heeft, want er zijn nog te veel partijen die de kluit belazeren”, aldus Wouter Blok, marketing manager bij EasyToBook.com in het onderzoek. Hij bedoelt hiermee dat veel aanbieders van zoekmachinemarketing gouden bergen beloven, maar dat niet waar kunnen maken.

Als aanbieders deze onrealistische verwachtingen wel waar kunnen maken, betreft het vaak werkwijzen en technieken die in strijd zijn met de richtlijnen van zoekmachines. En dat leidt er vaak toe dat de website van de klant zelfs slechter presteert in de zoekresultaten. Als men het helemaal bont maakt, kan de website van de klant zelfs uit de zoekmachines worden verwijderd.

Zo werden zoekmachinemarketing aanbieders Checkit en Tribal in 2005 tijdelijk het lidmaatschap van het IAB ontzegd, nadat een aantal van hun klanten uit Google werden verwijderd na gebruik van ongeoorloofde zoekmachineoptimalisatie technieken.

Slechte naam

Gelukkig komt dit nauwelijks meer voor en is de markt van zoekmachinemarketing in Nederland sterk geprofessionaliseerd. De markt heeft geleerd van de eigen fouten. Maar er zijn helaas nog steeds aanbieders die zoekmachinemarketing een slechte naam geven met het aanbieden van onduidelijke en voor de opdrachtgever schadelijke producten.

In mijn marktonderzoek gaf een meerderheid van de ondervraagde partijen aan behoefte te hebben aan een kwaliteitskeurmerk en een onafhankelijk controlerend orgaan. Zowel zoekmachinemarketing aanbieders als adverteerders gaven dit duidelijk aan.

Wat er achter deze behoefte aan een keurmerk zit is de behoefte aan transparantie. Met name bij zoekmachineoptimalisatie, het optimaliseren van de natuurlijke zoekresultaten, is het niet duidelijk welke werkwijze tot welk resultaat leidt. Dit komt met name doordat zoekmachines hun precieze werking niet vrijgeven.

Wellicht is er in de nabije toekomst ruimte voor een marktbrede organisatie van adverteerders, zoekmachinemarketing specialisten, adverteerders en andere betrokken partijen, die een vertegenwoordiging van de markt vormen. Een dergelijke organisatie kan vervolgens richtlijnen uitzetten en zoekmachines hierbij betrekken of zelfs beïnvloeden.

*Eduard Blacquière is Senior SEO Consultant bij zoekmachinemarketingbureau Outrider, onderdeel van GroupM (WPP) en neemt daarnaast zitting in het bestuur van de IAB Taskforce Search

Bron foto: EdWords (C)

Deel dit bericht

8 Reacties

Jeroen van Eck

Een kwaliteitskeurmerk lijkt een goede oplossing om de transparantie in de markt van zoekmachinemarketing enigszins te kunnen waarborgen. De zogenaamde cowboys die je beschrijft zullen hier echter niks van af willen weten. Hun (potenti?le) klanten zijn waarschijnlijk ook niet bekend met het keurmerk en zullen dat volgens mij ook niet zo snel worden. Hoe gaat het IAB zorgen dat de adverteerders bekend raken met het keurmerk? Welke middelen gaat het daarvoor inzetten? Ik denk dat de grootste uitdaging van het IAB zal zijn om zichzelf goed te presenteren.

Annelies

Juist omdat de zoekmachines hun systeem steeds aanpassen/verbeteren en er ook weinig over prijsgeven lijkt het mij vrij moeilijk een keurmerk daarvoor te maken. Adverteren is wellicht een ander verhaal, maar voor beide geldt wel dat er steeds dingen veranderen maar ook dat er wel zoveel dingen zijn die je kunt doen om een klein verschilletje te maken ergens, dat je zo'n keurmerk wel heel grondig aan moet pakken wil je alle wel en niet toegestane technieken op een goede manier kunnen checken. Een te algemeen keurmerk helpt natuurlijk ook niet, want daarmee zou elke beginneling met een Google handleiding ook kwalificeren. Ik heb zo mijn bedenkingen.  Neemt niet weg dat het geen verkeerd idee is om bepaalde zaken transparanter te maken! Maar ik wil wel zeggen dat een goed resultaat vaak van de klant zelf afhangt en dat daar vaak veel dingen misgaan, waardoor een belofte wel eens niet waargemaakt zou kunnen worden. Daarbij is er overal genoeg informatie beschikbaar over zoekmachinemarketing en daar moeten mensen zich dan ook wel voor interesseren en ook daar ontbreekt het wel eens aan.

Eduard Blacquiere

@JeroenZeker mee eens, zoals ik ook beschrijf in het artikel. Ik stel niet per se dat het IAB dit platform moet nemen. De gedragscode zoekmachinemarketing is een goede stap in de richting, maar misschien moet een andere organisatie zich wel gaan richten op een keurmerk. Die organisatie zal zich inderdaad met name op het MKB moeten richten, omdat daar de kennis het meest beperkt is. @AnneliesNatuurlijk is een kerumerk lastig, maar je kunt ook keuren op bijvoorbeeld werkwijzes e.d. en niet specifiek op technieken. Je bedenkingen zijn terecht en ik heb ook niet het volledige antwoord klaar liggen. Maar ik zie zeker mogelijkheden voor een marktbrede samenwerking die flinke stappen kunnen maken in uniforme richtlijnen en werkwijzes. Natuurlijk is implementatie en daarbij medewerking van de klant een belangrijke succesfactor, met name bij zoekmachineoptimalisatie.  Maar dan zou je juist transparanter moeten maken welke partijen daar wel en niet de focus op leggen en verwachtingen goed managen! En dat zou best in een keurmerk kunnen worden getoetst.

Bas Groot

Ik ben van een web development bedrijf en heb zelf de Google webmaster instructies op mijn site toegepast. De ranking van mijn site steeg van 5 naar 6 (dat is een verbetering van een factor tien, de ranking is logaritmisch).  Een goed SEO bureau past m.i. ook gewoon de adviezen van Google toe en gaat niet zelf zitten klooien met rare trucjes. Dat hebben ze bij Google vrij snel door omdat meer mensen dat proberen, en dan word je gebanned. Dus werkt aan een site met goede relevante teksten en linkjes, duidelijke hierarchische structuur, en kwalitatief geschreven, schone HTML volgens de Accessibility richtlijnen en zorgen voor veel plekken waar naar je homepage verwezen wordt. Als je voor bovenstaande goed en inhoudelijk doordacht uitvoeren een bedrijf inhuurt, is dat ok natuurlijk. Webredacteuren leren er veel van over hoe je moet schrijven en goed SEO advies levert inhoudelijk vaak ook een betere, helderder website op.  Wie een SEO bedrijf zoekt moet volgens mij kijken of ze bovenstaande dingen zeggen: dan heb je een goeie. Ik kreeg ook wel eens met de jongens van Checkit moeten en inderdaad: Howdy partner! Yiihaa! Zetten de klant onder druk om jou je halve systeem technisch overhoop te laten gooien voor dingen die geen zin hebben of zelfs nadelig zijn. Ze garanderen de klant je constant bovenaan blijft staan en vragen daar veel geld voor. Google raadt terecht af om met zulke bedrijven in zee te gaan. Je kunt niks garanderen. Als je concurrent dezelfde regels toepast als jij krijg je allebei een hogere ranking en staat je concurrent nog steeds hoger.  Je praat niet alleen over cowboys, maar ook gewoon mensen die denken dat ze weten hoe het zit. Waar ik altijd ontzettend moe van word is dat zulke mensen met grote stelligheid allerlei flauwekul beweren over SEO en daar ook klanten over adviseren, soms alleen maar van horen zeggen. In plaats van dat ze gewoon de Google instructies gewoon ff goed lezen… Het zijn maar een paar pagina's, en het is een helder, eenvoudig verhaal. Het meest leerzame wat ik SEO-klanten, webmasters en eindredacteuren kan meegeven: kijk elke maand in de webmaster tools van Google. Dan ga je snappen hoe Google je site ziet en dat is echt een eye-opener.  Blijft staan: Google doet zelf over sommige dingen opzettelijk een beetje mistig en dat werkt de vorming van SEO sprookjes in de hand.

Annelies

@bas Niet iedereen heeft tijd/zin om die instructies te lezen en er zelf mee bezig te gaan. Daar heeft een beetje MKB of groter geen behoefte aan, die huren niet voor niets mensen daarvoor in.  Google houdt bepaalde dingen bewust geheim om een beetje gezonde concurrentie op te wekken. Hoe graag wil jij scoren met je site en verkopen? Je moet er wel iets voor doen, en dat kan onder andere door goed de statistieken te bekijken, dingen uit te proberen en daardoor best practices te ontwikkelen. Als iedereen zelf goed kon leren autorijden waren er ook geen rijscholen nodig ;). Punt is gewoon dat het hoe dan ook dan wel handig is om te weten wie je kunt inhuren om de SEO/SEA voor je website te doen, juist omdat je daar als ondernemer/manager weet ik wie geen tijd voor hebt. Dus vandaar dat een keurmerk gewoon handig zou zijn.

Robbert

@bas: Er zijn genoeg "legale" SEO technieken en strategie?n waar je niets over leest tussen de adviezen van Google. Naar mijn mening moet je als goed SEO bureau constant bezig zijn met het "klooien" en testen van nieuwe technieken. Juist omdat zoekmachines hun precieze werking niet vrijgeven.

Michel

Een SEObedrijf met keurmerk zal dit laten weten aan een klant, inclusief waar informatie over het keurmerk, alsmede de voorwaarden (en controle) om het te bekomen, te vinden zijn. Als e klant daarna van andere SEO bedrijven zonder keurmerk een offerte ontvangt, zal de keuze snel gemaakt zijn.

Bas Groot

@robbert: Uiteraard moet je als SEO bureau zelf reasearch doen. Google is immers een monopolist die wikt en beschikt over het lot van zijn onderdanen, de websites. Wat ik alleen vaak zie met het "klooien" waar ik op doel, zijn trucjes om de zoekmachine te foppen, die als je er een beetje verstand van hebt duidelijk niet de bedoeling zijn. En dat levert meestal maar een kort houdbare verbetering op, wat voor de SEO business goed is want dan kun je weer geld vragen voor het fixen, of een ranking penalty, waarbij het SEO bureau geld verdient aan het indirect benadelen van je klant, want je hebt een penalty veroorzaakt en dat moet nl ook weer gefixed worden. Goede research van een SEO bureau zou zich moeten toespitsen op maximale helderheid en maximale relevantie, en de content zo aanbieden dat het voor een zoekmachine makkelijk is om te begrijpen wat de structuur is. En ja, daar moet je zo veel mogelijk research aan besteden, hoe meer hoe beter. Wat mij bijvoorbeeld stoort is dat Google bij sommige bedrijven zo'n blokje van twee rijtjes linkjes naar relevante pagina's toevoegt maar opzettelijk heel erg mistig is over wanneer je dat wel en niet krijgt: Google bepaalt dat en zegt niet hoe. @michel: een keurmerk is leuk maar is pas wat waard als je ook transparantie betracht in wat dat voorstelt en er ook duidelijk is hoe je je keurmerk weer kwijtraakt. Wat betreft offertes: ik ben zelf dagelijks betrokken in commerci?le trajecten dus meen me als deskundige te kunnen profileren. Als je een offerte van een SEO'er met keurmerk en eentje zonder keurmerk ziet, zal de keus in 95% van de gevallen vallen op degene met 1) de klik tussen klant en verkoper. 2) de laagste prijs. De enige bij wie ik wel eens meemaak dat ze pampiertjes en keurmerken willen, zijn grote overheidsaanbestedingen en daar speelt SEO absoluut niet. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond