-

The Joy of Missing Out

Waar nog maar kort geleden sommigen nachten voor de deur van Apple Stores sliepen om de nieuwste iPhone niet te missen, zijn er tegenwoordig volksstammen die het geen enkel probleem vinden een jaartje langer met hun smartphone te doen. De meeste verbeteringen zitten in de software en die werkt meestal nog heel goed op een model dat al een jaartje ouder is. The Fear of Missing Out (FOMO) is vervangen door haar emotionele tegenhanger: the Joy of Missing Out (JOMO).

Steeds meer mensen nemen hun smartphones niet meer mee naar hun slaapkamer. Er op kijken is niet bevorderlijk voor je nachtrust en je wilt ook niet dat de Siri’s en Alexa’s mee kunnen luisteren naar wat je daar allemaal uitspookt. 

Vrierndengroepen spreken af dat er tijdens diners niet op smartphones wordt gekeken, laat staan dat ze appen. En zij zijn niet de enigen. 

Big Tech ligt onder een vergrootglas. In de Verenigde Staten lopen er acht federale procedures tegen de giganten. Facebook kreeg een boete van vijf miljard dollar terwijl het in Europa nog eens 1,5 miljard mocht aftikken. Dat is een schijntje van de beurswaarde van de Zuckerberg-club, maar toch. En ook in ons land is men wakker. Het Agentschap Telecom onderzoekt of het toezicht kan houden op kunstmatige intelligentie en de ACM gaat komend jaar intensief kijken naar de rol van Big Tech op de betaalmarkt. 

En terecht, want de slimme jongens uit Silicon Valley hebben er zelf een zooitje van gemaakt. Verkiezingsmanipulatie, inbreuken op privacy, datalekken, misbruik van monopolieposities en zo kan ik nog wel even doorgaan. 

Ondertussen zijn wij in plaats van onbewust gebruik steeds meer op zoek naar naar zinvolle interactie met onze smart devices. De ‘slow-tech’ rukt gestaag op. Op het intellectuele dark web vind je podcasts die echt de diepte ingaan en wel drie uur kunnen duren, longreads groeien in populariteit. Er is een publiek dat steeds minder door massamedia bedient wordt en op zoek is naar alternatieven. Zie debatplatformen als Kialo en Change my view, waar mensen op elkaars stellingen kunnen reageren. Respectvol en niet om het debat te winnen, maar om van elkaar te leren. Hoewel de wittebroodsweken met Big Tech voorbij zijn, is onze relatie met een ander, veel waardevoller deel van de techindustrie nog maar net begonnen.

* Dit artikel verscheen eerder in het maartnummer van Emerce magazine (#176).

Over de auteur: Ruud Hendriks werkt als innovator, presentator en commissaris en schrijft columns voor Emerce.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond