-

Laat je website extra opvallen in zoekresultaten Google

Wat zou het je waard zijn als je webpagina’s extra zouden opvallen in de zoekresultaten van Google? En dat veel meer mensen op jouw links in Google zouden klikken dan op de andere links? Klinkt dit als verkooppraatjes van een louche zoekmachine ‘expert’? Nee hoor. Het kan echt en je hebt er geen dure specialisten voor nodig.

Waar zou jij op klikken?

Stel je zoekt een recept voor appeltaart in Google en dit is het zoekresultaat:

Appeltaart zoekresultaat Google

Op welke link zou je het eerste klikken denk je? Waarschijnlijk die met de smakelijke foto van een appeltaart en die vier mooie, gele sterren toch?

En stel je zou vervolgens de extra pondjes van die appeltaart er weer af willen lopen en je zoekt op ‘afvallen en hardlopen’. Het zoekresultaat ziet er zo uit:

Afvallen en hardlopen zoekresultaat Google

Op welke link zou je nu het eerste klikken, denk je? Juist: die met het lachende gezicht van Silvia Jansen toch?

Rich snippets

De reden dat deze twee zoekresultaten er zo mooi uitspringen is dat ze gebruik hebben gemaakt van zogenaamde ‘rich snippets’ in de html-code van hun website. En dat is helemaal niet zo moeilijk. Maar je moet er wel even de moeite voor doen. En aangezien de meeste webmasters die moeite niet doen, kan jij er met een relatief kleine inspanning mooi tussenuit springen.

CTR

Door die rich snippets te gebruiken, vergroot je de ‘click through rate’ (CTR) in de zoekresultaten van Google. En daarmee indirect ook weer je positie in die zoekresultaten. Dus het mes snijdt aan twee kanten.

Kers op de taart

Rich snippets zijn een aanvulling op de al bestaande meta tags. Ze zijn zichtbaar als de extra stukjes informatie bij de zoekresultaten. Zie ze als de kers op de taart waardoor een vermelding in de zoekresultaten extra opvalt. Je krijgt die extra aandacht door een beetje extra code toe te voegen aan je webpagina’s.

Schema.org

In juni 2011 hebben de zoekgiganten Google, Bing en Yahoo! afspraken gemaakt over het standaardiseren van het gebruik van rich snippets en het sterk uitbreiden van het aantal typen rich snippets. Daartoe zijn ze een samenwerkingsverband begonnen onder de naam Schema.org. En dat is handig, want daardoor hoeven beheerders van websites wat dat betreft geen rekening meer te houden met verschillen tussen de zoekmachines.

Avatar

Het voordeel voor de zoekmachines is dat ze een veel beter begrip krijgen van de inhoud van de websites die ze indexeren. Een voorbeeld: de term avatar kan slaan op een enorme Hollywood kaskraker met blauwe reuzen, maar ook op een icoontje dat een persoon verbeeldt. Zonder schema-toevoeging aan de webpagina kan Google dat onderscheid niet maken. Maar als de website is voorzien van Schema.org markup om aan te geven dat het om de film Avatar gaat, begrijpt Google veel beter waar die pagina over gaat.

Avatar zoekresultaat Google

Google knowledge graph

Het gebruik van rich snippets en Schema.org heeft voor de toekomst nog meer gevolgen waarvan je je als website-eigenaar bewust moet zijn. Google streeft er namelijk naar om – naarmate de zoekmachine meer ‘begrijpt’ van de zoekresultaten – deze steeds meer direct als data te tonen. Daarvoor heeft Google de Knowledge Graph (Kenniskaart in het Nederlands) ontwikkeld. Je kunt de Google Knowledge graph al in werking zien als je bijvoorbeeld zoekt op een beroemdheid. Een samenvatting van de informatie over de gezochte beroemdheid staat dan al gelijk in een informatiebox rechts naast de zoekresultaten. Zie het voorbeeld hieronder bij de zoekterm op ‘koningin Maxima’.

Koningin Maxima Knowledge Graph

Google Now

De Kowledge Graph is ook het fundament onder de nieuwe dienst Google Now voor Android en iPhone gebruikers. Deze dienst maakt gebruik van de Knowledge Graph en bijvoorbeeld de GPS van je telefoon om voor jou de vraag te beantwoorden “Hoe ver is het van hier naar de dichtsbijzijnde Albert Heijn?” Dit betekent onder anderen dat de inhoud van jouw website bijvoorbeeld steeds vaker als gesproken tekst zal worden weergegeven. Ook daarom is het belangrijk om je website van rich snippets te voorzien. De kans dat je website dan in dergelijke zeer relevante zoekresultaten verschijnt, wordt daarmee een stuk groter.

Gestructureerde content

Rich snippets en Schema.org zijn vormen van gestructureerde content die zoekmachines helpen om de inhoud van je website beter te begrijpen. In mijn eerdere blogpost De Duurzame Website geef ik uitleg over het belang en de werking van gestructureerde content. Met gestructureerde content is je website beter voorbereid op de toekomst. Bijvoorbeeld voor verwerking in Google informatieboxen en in gesproken antwoorden van Google Now.

Aan de slag

De implementatie van rich snippets in je website is tegenwoordig vrij eenvoudig te doen. Google heeft de laatste tijd veel aandacht besteed aan het vereenvoudigen ervan en aan het maken van handige tools en tutorials. Beste beginpunt is de website Google Webmasters. Google biedt daar een speciaal tool aan waarmee je rich snippets kunt aangeven in je website zonder dat je zelf met html-code aan de slag hoeft te gaan: Data Highlighter.

Deel dit bericht

3 Reacties

Remco

Hallo, weet iemand hoe ik de rich snippets werkend krijg?
Bednakt, Groet Remco

Niels

Hallo Remco,

Heb je de uitleg van Google al langsgelopen?
https://support.google.com/webmasters/answer/99170?hl=nl
Veel CMS systemen hebben wel een handige plug-in om het op je site te zetten.

MYKHAIL KRAVCHUK - klussennet

Hallo. kan ik mijn web-site maken extra opvallen in zoekresultaten van Google ?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond