Zes nieuwe ontwikkelingen in het SEO landschap
Inspelen op kortlopende SEO trends kan je een tijdelijk concurrentievoordeel geven, maar zijn niet een voorbereiding op de toekomst. Laat je niet te veel afleiden door trends die komen en gaan. Richt je vooral op de SEO ontwikkelingen in grote lijnen voor een langetermijnstrategie.
Hierbij draait het om zoekintentie, gebruikerservaring en diversificatie. Ik deel je mijn visie voor langetermijngroei met zes nieuwe ontwikkelingen in het SEO landschap:
- Zoekmachine naar user first benadering
- Keyword focus naar topical authority
- Brandbuilding als linkbuildingstrategie
- Meerdere zoekstrategieën voor synergie
- Groei van voice en visual search
- Gebruik van AI als virtuele assistent
Zoekmachine naar user first benadering
Soms blijven we te lang hangen in oude denkpatronen, waarbij het manipuleren van zoekmachines als uitgangspunt wordt genomen voor zoekmachineoptimalisatie. Hoewel de afkorting SEO al jaren de lading niet goed dekt, moet SEO benaderd worden als een middel waarbij de doelgroep centraal staat – niet de zoekmachines. Creëer content met een hoge mate van meerwaarde en originaliteit op een sterk technisch fundament via een logische sitestructuur die naadloos aansluit op de gebruiksintentie.
“Het komende jaar kunnen we een golf aan AI content verwachten, met content die in essentie hetzelfde is en vooral geënt is op zoekmachines. Gebruik dit als kans om eruit te springen.”
Met name door het massaal gebruik van AI content tools, raken zoekmachines steeds meer verzadigd met AI template content dat anders lijkt, maar in essentie hetzelfde is. Hiervoor raken zoekmachines gevoelloos. Google’s EEAT principes (Experience, Expertise, Authority, Trust) en de Helpful Content Update zijn hiervan een logisch gevolg. Soortgelijke veranderingen kunnen we zien op andere organische kanalen zoals TikTok, Instagram, Linkedin, Facebook en YouTube. Spring eruit in een wereld vol AI-gegenereerde template content door originaliteit en diepgang te leveren.
Keyword focus naar topical authority.
Topics – niet keywords – zijn de toekomst van SEO. Enkel het creëren van content voor de belangrijkste money keywords om te ranken is niet een houdbare SEO strategie. De laatste tien jaar zien we het SEO landschap veranderen van keyword focus naar topical authority. Met topical authority creëer je content rondom topics in de diepte en toon je aan dat je een betrouwbare bron bent. Zorg dat de topics aansluiten op je bedrijf en doelgroep en bouw een logische linkstructuur rondom topics met ondersteunende pagina’s. Gebruik tools zoals Ahrefs om kansen of gaten in je content te identificeren.
“Besteed net zoveel aandacht aan de diepgang van je content als aan de verpakking van je content.”
Brandbuilding als linkbuildingstrategie
Als bezoeker wil je iets kopen of kennis opdoen over een onderwerp bij een betrouwbare bron. Dit is de reden waarom zoekmachines steeds meer waarde hechten aan merkautoriteit en minder waarde hechten aan traditionele linkbuildingtechnieken. De rol van een merk als onderscheidende kracht wordt hiermee steeds belangrijker.
“Richt je op het creëren van vertrouwen bij zowel klanten als zoekmachines door brandbuilding te integreren in je linkbuildingstrategie.”
Gebruik bijvoorbeeld succesvolle online platforms binnen je branche met een gevestigde naam als hefboom voor het succes van je eigen bedrijf. Zo bouw je niet alleen voort op het concept van topical authority en vertrouwen, maar profiteer je ook van vele andere voordelen.
Meerdere zoekstrategieën voor synergie
SEO is allang niet meer beperkt tot Google of Bing. Benut organische kansen in de volle breedte en combineer verschillende zoekstrategieën voor optimale synergie. Gebruik zoekmethodes die aansluiten bij je doelgroep en optimaliseer elk organisch kanaal dat voor hen relevant is. Denk aan Instagram, TikTok, YouTube, Google, LinkedIn, Amazon en marketplaces. Zorg dat je bent waar je doelgroep is.
“Verminder traditionele advertentiebudgetten en investeer in digital search, social media, apps en games.”
Groei van voice en visual search.
Voice en visual search krijgen steeds meer functies binnen traditionele zoekmachines en organische social kanalen. Met voice search technologieën zoals Siri en “Hey Google” blijft het belangrijk te richten op natuurlijke taal, long tail termen en content gericht op het beantwoorden van vragen. Video’s en afbeeldingen zijn een belangrijke factor bij omzetgroei. Besteed meer aandacht aan afbeeldingen en videocontent voor een groter bereik, betere gebruikerservaring en omzetgroei.
“Met features zoals Google’s Circle to Search, Pinterest Lens, LinkedIn Reels, YouTube shorts en organische product grids worden visuele elementen steeds belangrijker in het SEO landschap.”
Gebruik AI als virtuele assistent.
Gebruik AI tools als virtuele assistent bij contentcreatie en data-analyse, zodat je kunt focussen op strategie en diepgang. Combineer AI tools met andere SEO tools onderling voor betere inzichten en efficiënte workflows voor data-analyse en ideeën. Vermijd volledige AI content, maar gebruik tools zoals Claud, Perplexity en ChatGPT als assistent bij contentcreatie. AI-content of mens-geschreven, het doet er eigenlijk niet toe. Uiteindelijk draait het om content met een hoge mate van originaliteit, meerwaarde en onderscheidend vermogen.
“Gebruik AI tools als assistent, maar niet als tools die wij moeten assisteren.”
Digitale transformatie in de wereld van search.
In de verschuiving van traditionele blauwe links naar dynamische zoekresultaten staat de gebruiker centraal. Nieuwe gebruikersinterfaces en algoritme updates, maar vooral ook nieuwe manieren van zoeken. Organische kanalen zoals Google, SearchGPT en TikTok laten verschillende manieren zien om aansluiting te zoeken op behoeftes van gebruikers om content op andere manieren te consumeren.
Dit is nog maar het begin. Technologie ontwikkelt zich snel en zoekmachines worden slimmer, persoonlijker en intuïtiever. Wie zich inzet op diversificatie is beter voorbereid op de veelbelovende toekomst van zoekgedrag en vindbaarheid.
Over de auteur: Kevin van Beek is freelance SEO Specialist.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond