-

Column: Wegeners digitale ambitie belooft weinig goeds

‘Digital First’, zo luidde een ronkend persbericht waarin uitgeverij Wegener – marktleider bij de regionale kranten – in februari aankondigde dat het vanaf 12-12-2012 allemaal anders zal gaan. Alles wat zo’n beetje digitaal kan, gaat de uitgever vanaf dan ook digitaal doen.

Rijkelijk laat, want in de jaren negentig had Maurice de Hond, als directeur Informatie Technologie & Nieuwe Media, dat plan al eens tevergeefs geopperd. De Hond zat toen in de directie en verliet helaas al binnen een paar jaar zijn post. Gezien het dode paard waar hij aan moest trekken, was dat eigenlijk nog best een lange tijd.

Wegener is een opmerkelijk bedrijf dat op ongelukkige wijze door voormalig topman Jan Houwert – die eigenlijk liever met zijn kunstcollectie bezig was – in handen kwam van Mecom. Het Britse moederbedrijf dat eerst aan rendement en dan pas aan journalistiek denkt.

Mecom laat Wegener leiden door Truls Velgaard, een Noor die geen Nederlands kan lezen en dus inhoudelijk niets over de kranten van het concern kan zeggen. Gelukkig kan hij wel een winst en verliesrekening lezen. En dus kondigde Velgaard – ook in februari – aan dat zo’n 350 mensen konden gaan uitzien naar ander werk. Dat is tien procent van het personeelsbestand. Op zich niets mis met dictatoriaal geleide mediabedrijven, maar dan wel graag door iemand met verstand van zaken. En door iemand die ook oor heeft voor capabele mensen. Zoals een Van Thillo die zijn Persgroep met strakke, maar bekwame, hand succesvol leidt. Dat is vakwerk met een visie.

Vanwege Wegeners digitale ambitie verwacht je dat er in de Raad van Bestuur in ieder geval iemand zit met verstand van digitale zaken. Wat blijkt, het bestuur wordt officieel gevormd door onze Truls, plus een vrouw die voorheen personeelszaken deed en een financiële meneer. Sterker, de recent aangestelde directeur Digital, Sander van den Hout, is niet in de Raad van Bestuur vertegenwoordigd! Dat belooft weinig goeds. En dan te bedenken dat Van Hout z’n club, zo’n tachtig man, ook nog eens ver weg van het hoofdkantoor – op een industrieterrein in Diemen – is weggestopt.

Een bedrijf waar de CEO zijn eigen kranten niet kan lezen, dat zegt digitaal te gaan met een directeur die niet – ook niet op afstand – op het hoogste niveau mag meepraten, dat klinkt als ‘Print First’… En 12-12-2012, is een woensdag, is dat van oudsher niet gehaktdag? Dat wordt binnen afzienbare tijd ‘Even Apeldoorn bellen’. Dat verzeker ik u.

*) Deze column verscheen eerder in het meinummer van Emerce magazine #113.

(Foto: Sandy Honig)

Deel dit bericht

9 Reacties

Jochem Vroom

Het is jammer dat in Nederland dit soort bedrijven (Wegener is echt niet de enige) aan de lopende band falen.

Er zitten gewoonweg geen ondernemers met een gezonde langetermijnvisie op de plaatsen waar de beslissingen worden gemaakt.

Karel Kolb

Velgaard moet investeren in een goede politiescanner, dat zijn de nieuwtjes die door de locals gevreten worden. En dan het freemium model toepassen: de eerste 5 dodelijke aanrijdingen gratis en vervolgens betalen.

Roy

hahaha plus een op karel 😀 geen woord van gelogen

Mark

Wie kritiek heeft op de journalistiek moet natuurlijk wel zelf vakbekwaam zijn: “Dat beloofd weinig goeds”. Verdere toelichting hopelijk niet nodig.

Ruud Hendriks

@Mark. Jij werkt bij Wegener begrijp ik? Vorige week daalde de koers van Mecom met meer dan 50% o.a naar aanleiding van de dramatische resultaten bij Wegener. Verdere toelichting hopelijk niet nodig.

Ronald ter Voert

@mark: Scherp. Aangepast. 😉

Tom

Idem voor De Telefoongids/ Gouden Gids. De helft van de directie spreekt geen Nederlands of werkt niet eens vanuit Nederland. Dat kost veel en werkt niet.

klaas

Ooit hadden ze bij Wegener een ‘local first’ strategie. Ze gaven gemeentegidsen uit, hadden kaarten (Falk) en lokaal nieuws. Eigelijk alle ingrediënten om nu fantastische apps te maken. Helaas is alles verkocht of gestopt en zitten ze nu alleen nog maar op een stapel oude kranten…

Piet

Toen ik er ging solliciteren voor een baan hadden ze voor een nieuwe website al ruim 300.000 uitgegeven om alleen maar te onderzoeken of het uberhaupt wat zou zijn. Dat is pas een waste of money. Do it, or don’t…Met de tijd die ze verpest hebben met het onderzoek had het al online kunnen zijn

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond