Waarom betaalde Zuckerberg 19 miljard voor WhatsApp?
Onlangs werd bekend dat Facebook WhatsApp heeft gekocht voor een astronomisch bedrag van 19 miljard dollar. Het aandeel van facebook op de beurs reageerde negatief op de aankoop. Kennelijk schatten beleggers de waarde van WhatsApp lager in.
De vraag is dan ook waar de meerwaarde van WhatsApp voor Facebook ligt. Zeker gezien het feit dat WhatsApp vrij is van reclame-uitingen. Het enige wat Facebook lijkt te kopen is een hele berg met informatie, Big Data. Is die informatie nou echt zoveel waard? Marc Zuckerberg vindt kennelijk van wel en ik kan het alleen maar met hem eens zijn. Tenminste als je de privacy van gebruikers van WhatsApp wat minder respecteert.
Het is algemeen bekend dat Facebook de privacywetgeving niet zo nauw neemt. Sterker nog, Facebook maakt er een sport van om zoveel mogelijk informatie van haar gebruikers te vergaren en te combineren. Op basis van deze Big Data kan Facebook een heel nauwkeurig profiel van haar al individuele gebruikers op stellen. Door haar gebruikers en hun interesses te kennen, kan Facebook gericht marketingactiviteiten ontplooien en zelfs het gedrag van haar gebruikers voorspellen.
Hoewel Facebook-oprichter Marc Zuckerberg tijdens het Mobile World Congress in Barcelona anders heeft beweerd, verwacht men dat Facebook zich op den duur van de inhoud van en informatie in WhatsApp-berichten zal vergewissen en zich weinig zal aantrekken van het private karakter ervan. En waarom zou ze. Het briefgeheim mag dan wel in de wet verankerd zijn, voor digitale communicatie is nog niets geregeld. Hoewel er wel plannen zijn om de wet uit te breiden ook op digitale communicatie van toepassing te verklaren, is het nog niet zover.
Het verzamelen van Big Data uit WhatsApp berichten zal Facebook in staat stellen om nog meer over haar gebruikers te weten te komen. Die extra informatie zal Facebook in staat stellen om nog gerichter te adverteren en diensten te ontwikkelen die nog beter op de behoeften van haar gebruikers zijn afgestemd. Maar is dit nu de enige reden waarom Facebook bereid is gebleken om negentien miljard euro voor WhatsApp te betalen? Dat is niet met zekerheid te zeggen.
Een reden kan zijn dat Facebook met de aankoop van WhatsApp toegang krijgt tot naar haar aard vertrouwelijke informatie. Informatie die individuen bewust niet via openbare platformen als Facebook delen. Zo zullen innovatieve ideeën, uitvindingen en bedrijfsconcepten niet snel op Facebook worden gedeeld. Als je echt een goed nieuw concept hebt bedacht zul je dat geheim willen houden en het idee hooguit via WhatsApp of e-mail met een klein aantal mensen willen delen. Een voorbeeld:
Stel je voor dat WhatsApp er eerder was dan Facebook en dat Marc Zuckerman zijn idee om Facebook te ontwikkelen met het concept aan zijn mede initiatiefnemers zou hebben geappt. De kans was dan groot dat niet Marc Zuckerberg maar de eigenaren van WhatsApp Facebook succesvol waren gestart. Zij waren het idee van Marc Zuckerberg dan tegengekomen tijdens het screenen van de inhoud van WhatsApp-berichten. Bizar idee hè?
Grip op de inhoud van privéberichten en met name de nieuwe innovatieve ideeën en concepten die daarin worden gedeeld, zou de waarde van de overname mede kunnen hebben bepaald. Het is voor Facebook bovendien niet heel ingewikkeld om die innovatieve ideeën en bedrijfsconcepten uit WhatsApp-berichten te filteren en er zelf mee aan de haal te gaan. Facebook heeft immers de middelen om nieuwe diensten en producten kinderlijk eenvoudig en snel op de markt te brengen, ruim voordat de bedenker ervan het zelf kan doen. En omdat concepten en ideeën geen wettelijke bescherming genieten, kan Facebook niet worden aangesproken op dergelijk jatwerk.
Overigens zou het niet verbazen wanneer bedrijven als Google zich door het scannen van e-mailberichten al jarenlang van deze praktijken bedienen. Deel dus nooit uw innovatieve ideeën en concepten met anderen via het internet!
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
10 Reacties
Robert
Boeiend artikel maar wel jammer dat het geheel is gebaseerd op de aanname dat de CEO liegt over toekomstig datagebruik van Whatsapp.
Het lijkt mij minstens zo interessant om te weten hoe ze dit bedrag willen terugverdienen als ze inderdaad het databeleid van Whatsapp niet gaan aanpassen, wat de CEO publiekelijk heeft beloofd.
Aldo
Ik ben nog boos op mijn vrienden die mijn telefoonnummer hebben gedeeld met Whatsapp. Nu is dat door de overnamen in de database van Facebook terechtgekomen. Niet dat ze er veel mee kunnen doen, maar het idee alleen al. Ik heb zelf geen controle meer over mijn eigen data. De overname maakt duidelijk dat we nu onze onschuld voor altijd zijn kwijtgeraakt. Ik had er het volgende over geschreven https://medium.com/p/7a9c2bb5b435
Egbert van Keulen
Bij een overname als deze is het hoofddoel vast niet om het aankoopbedrag of meer terug te verdienen. Dit is een strategische stap die past in een hoger plan. Ben trouwens wel benieuwd wat dat hogere plan is. En dan tevens erop vertrouwen dat het grootste deel via een (op termijn) stijging van de beurskoers terugverdiend wordt misschien?
Tadek Solarz
Als je je wat meer had verdiept in de aankoop en dat kan tegenwoordig al met een middagje googlen dan had je kunnen zien dat vergelijkbare bedrijven met Whatsapp zoals WeChat en Line een buitengewoon goed verdienmodel ontwikkelde zonder reclame. Whatsapp heeft bovendien al een verdienmodel.
Whatsapp is niet gratis maar kost na een jaar één dollar per jaar, dat lijkt niet veel maar bij een miljard gebruikers levert dit toch bijna een een miljard per jaar op. Dat is niet slecht voor een bedrijfje met pak ‘m beet 80 medewerkers. En dan zijn er de diensten. WeChat een chatdienst in China met 270 miljoen gebruikers, zeg maar grofweg de helft van Whasapp, genereert nu al 1.1 miljard aan cash. WeChat verwacht daarbij volgend jaar al 1.5 miljard dollar aan inkomen te genereren. Door simpelweg virtuele zaken aan te bieden waar je voor kunt betalen zoals een speciale avatar of een online stickertje. Line, een populaire Chatapp in Japan zette in het laatste kwartaal van 2013 ca. 250 miljoen euro om met 340 miljoen gebruikers. Yep, met virtuele aardigheidjes als stickers en Avatars. Beide Chatapps verkennen nu nieuwe wegen zoals een marktplaats, bankieren en e-commerce. Grofweg 3 dollar per gebruiker is dus nu al haalbaar de rekensom is dan niet zo ingewikkeld. Whatsapp heeft op zichzelf dus al geweldige verdien kansen, gesteund met de financiële slag- en denkkracht van Facebook kunnen ze nu versneld nieuwe diensten uitrollen.
Het is al met al wat een beperkte visie op de aankoop.
Robert
@Tadek
Miljard gebruikers keer een euro/dollar is inderdaad een zeer nette opbrengst voor een bedrijf met +/- 80 werknemers maar dit is niet oneindig schaalbaar. Een gemiddelde Europeaan/Amerikaan zal dit eerder betalen dan een gemiddelde Chinees of Afrikaan simpelweg omdat die minder verdienen. En dat is nog wel de ontgonnen markt voor WhatsApp, althans dat beeld heb ik erbij.
Met een middagje Google’n kom je er overigens ook achter dat de CEO van Whatsapp het type verdienmodellen zoals het verkopen van virtuele goederen heeft uitgesloten 😉 Wil niet zeggen dat het niet zal gebeuren (eventueel met een andere CEO) maar m.i. beperkt het jouw reactie, net als die van Sil, wel tot een “stel-dat” scenario.
Tadek Solarz
Robert, ik heb in de voorwaarden van Whatsapp kunnen lezen dat ze geen advertenties verkopen. Ik heb geen tekst kunnen vinden over virtuele zaken zoals jij dat benoemt. Ben eigenlijk wel benieuwd waar dat staat?
Erwin
@Tadek: ik heb nog nooit hoeven betalen voor Whatsapp.
Aldo
Lekker dat gebruikers van Whatsapp ongevraagd de adressen van hun relaties en vrienden hebben doorgespeeld.
Sirous Kavehercy
@Tarek en @Robert, het probleem van Facebook is vele malen groter dan we denken. Hun groeimarkt is Azie en laat dat nou juist een plek zijn waar het verdienen van geld met advertenties enorm lastig is, waarom? omdat profielinformatie en online interacties weinig relevants opleveren voor het beter targetten van doelgroepen. Daarom hanteren de lokale partijen zoals WeChat en Line andere verdienmodellen. Daarnaast speelt cultuur een belangrijke rol in Azie en dat is nou waar een Amerikaans bedrijf als Facebook weinig kennis van heeft en ook weinig rekening mee houdt. Men betaalt al meer dan 12 jaar in Azie via hun mobiele telefoon, probeer dat nou eens bij bijna 70% van Whatsapp gebruikers die uit VS en West Europa komen. Het maakt het ook niet makelijker voor Facebook dat WeChat en Line op dit moment zeer aktief bezig zijn om hun diensten buiten Japan en China uit te breiden. WeChat heeft al bijna 100 millioen gebruikers buiten China.
Kortom, deze overname is zeer defensief en Facebook werd geforceerd om dit te doen. Anders zou Whatsapp, Facebook verslaan in de markten waar ze al een wat geld kunnen verdienen via mobiel, namelijk VS en West Europa.
Ik schrijf op dit moment een whitepaper over de toekomst van Facebook, als je interesse hebt om die te ontvangen laat me weten. Deze zou binnenkort hier te downloaden zijn:
http://www.tripylonmedia.com/in/2014/02/20/a-global-perspective-on-facebooks-challenges/
Chun
Strategische overname van Facebook. WhatsApp oogt in eerste instantie klein, maar is in werkelijkheid groot en is groeiende. WhatsApp is een grote dreiging aan het worden voor Facebook. Om de waarde van Facebook te behouden en om de aandeelhouders tevreden te stellen is een overname noodzakelijk.