-

Retail is nu echt in transitie

Technologische innovatie kan een onderscheidende factor zijn in non food retail. Dankzij Internet of Things kan de gehele (aanvoer-)keten in non-food op ieder moment in beeld worden gebracht voor een efficiënte aansturing. Daarnaast stelt Big Data retailers in staat steeds betere voorspellingen te doen van de vraag in de markt. Dat schrijft ING in een nieuwe studie.

Technologie speelt een steeds grotere rol voor retailers. De opkomst van internet heeft al gezorgd voor grote veranderingen. Denk bijvoorbeeld aan de groei van webshops in schoenen en elektronica.

In feite is de retail sector een van de voorlopers als het gaat om de impact van nieuwe technologie. De sector bevindt zich in een fase van disruptie; de marktverhoudingen worden opgeschud. Ook de reisbranche is een sector die reeds een hoge mate van disruptie kent. Andere sectoren zullen mogelijk pas in de komende jaren te maken krijgen met

Grote vraag is of retailers in non-food nieuwe technologie weten te benutten. Veel winkeliers lijken nog een afwachtende houding aan te nemen. Het belang van technologie wordt niet altijd gezien. Uit een enquête onder zo’n 100 non-food retailers over technologische innovatie blijkt dat slechts 30 procent het eens is met de stelling dat technologische vernieuwing nu sneller gaat dan vijf jaar geleden.

Opvallend is daarnaast dat ruim zestig procent de sector niet of in geringe mate gevoelig acht voor baanbrekende innovaties. Men ziet de non-food retail voornamelijk als volger bij technologische innovatie. Ook met betrekking tot de eigen onderneming zien de retailers zichzelf voornamelijk als volger of achterblijver.

Desondanks is een deel van de sector wel alert als het gaat om de impact van technologie. Zo is ruim 22 procent het eens met de stelling dat het business model van zijn of haar onderneming de komende vijf jaar moet worden aangepast als gevolg van technologische innovatie. Bijna tweederde antwoordt neutraal, terwijl 13 procent het oneens is met de stelling.

Retail tech zal de komende jaren echter een snel groeiende (sub) sector worden met kansen voor start-ups. Dat betekent overigens niet dat gevestigde partijen stil zitten. Veel snel groeiende, internationale retailketens hebben hun succes juist te danken aan technologische innovatie. Zo zijn (fast) fashion ketens als Zara (Inditex) en H&M afhankelijk van hun ICT systemen om snel en op de juiste wijze op de markt te kunnen reageren.

Internet of Things en Big Data

Zara maakt daarbij sinds 2014 gebruik van RFID tags aan kledingstukken. Zo kan het op elk moment monitoren waar welk kledingstuk in welke maat zich bevindt. In feite koppelt het winkels en voorraden aan het Internet of Things. Hierdoor wordt zeer exacte informatie verkregen omtrent voorraden en verkopen. Ook is bijvoorbeeld bekend welke kleding gepast is en in welke maten. Ook Intel en Levi’s werken samen aan RFID systemen in winkels. De mogelijkheid om real-time (en volledig betrouwbaar) voorraden te monitoren is zeer waardevol voor retailers.

Het regisseren van de keten vraagt om accurate voorspellingen van de vraag. Amazon denkt inmiddels zulke slimme systemen te hebben dat het goederen al wil verzenden voordat de daadwerkelijke verkoop heeft plaats gevonden. Bij ‘anticipatory delivery’ worden goederen voor verkoop naar een magazijn dichtbij de prospect gestuurd of op een truck geladen. Slimme software die meer computing power benut is hiervoor de drijvende kracht. Technologie die ook wordt ingezet om consumenten te helpen. Zo gebruikt Shoes.com kunsmatige intelligentie om consumenten op hun site snel te leiden naar voor hen interessante items.

Amazon hoopt uiteindelijk producten on-demand vanuit een (mobiele) 3d printer te kunnen produceren. Hoewel nog toekomstmuziek is het niet ondenkbaar dat ‘Smart retail’ en ‘Smart Industry’ samensmelten. Door robots in fabrieken of 3D printers automatisch aan te sturen op basis van de vraag smelt de keten ineen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond