-

Aandeel mobiel in zoekverkeer groeit hard

Het aandeel van mobiel (smartphones en tablets) in het zoekverkeer groeit hard. Uit een recent onderzoek van RKG in de VS komen de volgende getallen naar voren:

Aandeel Mobiel in Zoekverkeer Groeit Hard

Yahoo percentueel nog mobieler dan Google

Opvallend: Yahoo ontving in het derde kwartaal van 2014 maar liefst 44 procent van het zoekverkeer in Noord-Amerika via mobiel. Een stijging van 31 procent ten opzichte van 2013. Dat is dus nog meer dan Google. Die haalde ‘slechts’ 39 procent. Een jaar eerder was dat nog 29 procent.

Google domineert in absolute aantallen

Google domineert het mobiele zoekverkeer in de VS met een marktdaandeel van maar liefst 85,6 procent. En aangezien het marktaandeel van Google in Nederland nog groter is dan in de VS, mag je ervan uitgaan dat de cijfers hier nog indrukwekkender zijn.

Aandeel mobiel bezoek via organische zoekresultaten

Bing blijft achter op mobiel

Opmerkelijk is ook de achterstand van Bing op Yahoo en Google als het om mobiel zoekverkeer gaat. Het aandeel van mobiel in het zoekverkeer bij deze zoekmachine van Microsoft was slechts 27 procent in het derde kwartaal. Wel bijna een verdubbeling ten opzichte van de vijftien procent vorig jaar.

Mobiel zoeken grootste inkomstenbron adverteren

Volgens BI Intelligence zal zoekverkeer de grootste bron van inkomsten zijn voor mobiel adverteren tot aan 2018. Naar verwachting stijgen in de VS de inkomsten uit zoekgerelateerde advertenties van $3,7 miljard nu naar $17,7 miljard in 2018.

Desktop gestaag minder

Tegelijkertijd nemen de zoekopdrachten vanaf desktop computers gestaag af. In de VS daalde volgens ComScore het aantal zoekopdrachten vanaf desktops met zeven procent in de periode juli 2013 tot juli 2014.

Is je website geschikt voor mobiel?

Deze ontwikkeling betekent dat steeds meer mensen die je website vinden via een zoekmachine, dit op hun smartphone of tablet doen. Dan is het natuurlijk heel jammer als ze vervolgens op een niet voor mobiel geschikte website belanden. Als de website van jouw organisatie nog niet geschikt is voor mobiel (doe hier de test) wordt het hoog tijd dit te veranderen. Om erachter te komen in welke mate jouw doelgroep al mobiel is, lees onze eerdere artikelen:

Gevolgen vindbaarheid

Mobiel zoekverkeer groeit dus enorm snel. Dit heeft ook gevolgen voor de vindbaarheid van je website. Google prefereert namelijk websites die zijn geoptimaliseerd voor mobiel. Het optimaliseren voor mobiele gebruikers is dan ook niet alleen goed voor je bestaande bezoekers op smartphones en tablets. Het is ook goed voor je vindbaarheid in Google. Een niet voor mobiel geoptimalseerde website is juist slecht voor je vindbaarheid in Google. Lees daarom ook onze eerdere blogpost:

Afbeelding: George Dolgikh / Shutterstock.com

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond