-

Marktplaats verdringt zoekmachine

Fanatieke online shoppers laten traditionele zoekmachines steeds vaker links liggen. Meer dan een derde van hen (35 procent) start zijn zoektocht namelijk liever bij een marktplaats zoals Amazon. Ruim twee keer zoveel als de vijftien procent die hiervoor een zoekmachine gebruikt.

Afzonderlijke retailkanalen (31 procent) staan op de tweede plek (14 procent website, 13 procent in-store, 4 procent app). Dat blijkt uit onderzoek van UPS.

plaatje-ups-1

Lagere prijzen

Online marktplaatsen hebben een sterke aantrekkingskracht op consument. Waarom? Betere prijzen (65 procent), lage verzendkosten (51 procent) en snelheid van verzending (39 procent) zijn de topredenen.

Maar ook de aanwezigheid van producten op voorraad (38 procent), breder productaanbod (34 procent) en meer productcategorieën (31 procent) zijn belangrijke overwegingen om liever naar een online marktplaats te gaan dan de retailer.

plaatje-ups-2

Service retouren ondermaats

Het ophalen en retourneren van online aankopen in de fysieke winkel biedt retailers echter volop kansen. Zo doet bijna de helft van de afhalers (46 procent) een extra aankoop bij het afhalen van de online bestelling. En van de online shoppers die een retour komen brengen in de winkel doet zelfs 70 procent een additionele aankoop.

Maar er moet nog wel gewerkt worden aan de service ter plekke. Iets meer dan een derde van de shoppers is namelijk maar tevreden over de manier waarop hij wordt geholpen bij het terugbrengen in de winkel.

plaatje-ups-3

*) Een deel van dit artikel werd eerder gepubliceerd in het septembernummer van Emerce magazine (#151).

Het onderzoek 2016 Pulse of the Online Shopper van UPS is hier te downloaden.

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Jelle Rood

Dit geldt voor fanatieke online shoppers (vrij vertaald: shoppers die specifieke artikelen/merken vaak online kopen). Ik ben wel benieuwd hoe deze getallen zijn wanneer je nog niet precies weet wat je gaat kopen. Wat is hier over bekend?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond