-

Minder likes voor populaire Instagrammers

Instagram-influencers streven naar zoveel mogelijk volgers. Maar hoe meer ze er hebben, hoe minder likes en comments ze gemiddeld scoren. Boven de duizend aanhangers halveert het gemiddelde al, meldt Markerly op basis van haar eigen influencerplatform.

Gebruikers met minder dan duizend volgers krijgen in de regel ruim 6 procent meer likes dan collega’s met meer dan tien miljoen volgers. Oftewel een gemiddelde van 8,03 likes versus 1,66 likes per post.

Weinig respons

Ook het gemiddelde aantal comments neemt sterk af naarmate men meer volgers heeft. Zo heeft iemand met minder dan duizend volgers over het algemeen 0,56 reacties per post, terwijl influencers met meer dan tien miljoen volgers nog slechts 0,05 comments ontvangt op een berichtje. Dat concludeert eMarketer op basis van het onderzoek van Markerly.

Plaatje eMarketer

Elke uitgegeven dollar is 9,60 dollar waard

Maar ondanks lagere aantallen likes en comments blijft de invloed van influencers groot. En het inzetten ervan voor marketingdoeleinden is flink effectief. RhythmOne berekende dat in het eerste kwartaal van 2015 elke dollar uitgegeven aan influencer marketingprogramma’s maar liefst 9,60 dollar waard bleek. Een toename in vergelijking met 6,85 dollar een jaar eerder.

Vooral de categorie verpakte etenswaren vaart er wel bij. In die markt is elke dollar uitgegeven aan influencer marketing zelfs 14,29 dollar waard. Maar ook de reisbranche (12,54 dollar) en badkamer- en beautyproducten (12,21 dollar) doen het goed. Alcoholische dranken (11,76 dollar) en supermarkten (10,88 dollar) sluiten de Top 5 af.

Plaatje eMarketer2

*) Een deel van dit artikel werd eerder gepubliceerd in het juninummer van Emerce magazine (#150).

Deel dit bericht

5 Reacties

Hans

Best logisch v.w.b. de comments. Profielen met honderdduizende volgers krijgen vaak zoveel reacties dat enige discussie daarbinnen onmogelijk is; het wordt vaak een beetje geschreeuw in de massa. Weinig lol aan. Dit zal naar verhouding minder reacties opleveren dan bij profielen met minder volgers waar een discussie nog te volgen is zonder dat er na jouw reactie 100 nieuwe reacties geplaatst zijn.

Esther

Tja, volgers kunnen ook gewoon gekocht worden… Zou ook kunnen verklaren waarom ‘grote’ accounts relatief weinig engagement hebben.

Malu

Dit valt mij ook ontzetted op, maar vooral sinds Instagram het algoritme aangepast heeft.. met mijn bijna 14.000 volgers (nee niet gekocht hoor:)krijg ik bijna niet meer boven de 200 likes.. Toch apart hoe dat veranderd is…

MaluSwartjes.com | Fashion, Beauty, DIY & More.

Joyce

Volgens mij gaat hier toch iets niet helemaal goed… Het gaat in dit onderzoek namelijk niet over absolute aantallen likes/comments maar over percentages t.o.v. het totaal. Dus niet “een gemiddelde van 8,03 likes versus 1,66 likes per post” maar “een gemiddelde van 8,03% versus 1,66% van het totale aantal volgers dat reageert”. In absolute aantallen krijgen instagrammers met meer volgers natuurlijk wel nog véél meer likes en comments dan kleinere instagrammers, alleen het percentage neemt af.

Rolf

Inderdaad Joyce, scherp opgemerkt. Overigens blijft het type content en je doelgroep ook belangrijk bij het realiseren van veel likes/comments. Het valt mij op dat vooral instagrampagina’s gericht op bepaalde niches ontzettend veel likes en volgers krijgen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond