-

Nieuwe marketingmodellen nodig door mobilegeddon

Sinds eind april geeft Google voorrang aan mobile-friendly websites. Het resultaat? Een ware mobilegeddon. Sites die slechts een matige mobiele versie hebben, zien een afname van maar liefst 10 procent in organisch mobiel verkeer.

En het effect neemt toe met de week. Dat is de conclusie van Adobe in het Digital Advertising Report Q2 2015. Kortom, marketeers moeten aan de slag met nieuwe modellen.

Meer voor minder

Door de afname in organisch mobiel verkeer zetten de meeste marketeers extra in op mobiele paid search. Maar: het kost meer om minder te krijgen. De cost-per-click (CPC) nam zestien procent toe. Terwijl de click-through-rate (CTR) met negen procent daalde. Er is sprake van een click-inflatie: adverteerders moeten meer uitgeven, voor gelijke resultaten.

adobe

Meer uitgaven aan SEM

Wereldwijd wordt zes procent meer uitgegeven aan search engine marketing (SEM). En de snelste toename? In Noord-Amerika en de APAC-landen (+8 procent). Vooral retail (+17 procent) en automotive (+11 procent) gaven wereldwijd meer uit aan SEM. De uitgaven in de financiële sector variëren maandelijks om vervolgens uit te komen op nul procent verandering in vergelijking met vorig jaar. De reisbranche geeft daarentegen juist zeven procent minder uit aan SEM.

Wereldwijde verdeling van uitgaven aan zoekmachines

  1. Google (65 procent)
  2. Yahoo! Bing (16 procent)
  3. Baidu (10 procent)
  4. Yandex (5 procent)
  5. Anders (4 procent)
Ook Google betaalt de prijs

Mobilegeddon is niet alleen nadelig voor adverteerders. Maar ook voor Google zelf. De zoekmachinegigant zag een afname in consumentenactiviteit van drie procent. Het bedrijf begint volgens Adobe dan ook terrein te verliezen als marketingvehicle. De reden? Minder clicks uit wereldwijde display ads.

Facebook heeft de impact van mobiel beter begrepen, aldus Adobe. Dat bedrijf begon in eerste instantie met vier display ads op een pagina. Maar reduceerde dat aantal al snel tot twee om vervolgens ook ads in de newsfeed toe te voegen. De wereld verklaarde hen voor gek. Het resultaat is echter duidelijk: de engagement nam toe. Mobiele gebruikers willen niet naar teveel ads kijken.

adobe2

 

Nieuwe modellen nodig

Mobiele gebruikers verschillen sowieso van desktop-bezoekers. Ze browsen bijvoorbeeld minder. En het aantal bezochte pagina’s is een van de componenten van engagement. Mobiele bezoekers brengen volgens Adobe dan ook minder op. De revenu-per-visit (RPV) is lager. Een mobiele search-click brengt 37 procent minder op dan een desktop search-click.

En dat leidt ertoe dat marketeers mobiele bezoekers anders moeten benaderen. Met nieuwe modellen, niet gericht op wat we altijd wisten van desktopresultaten. Hoe? Door gebruik van nieuwe innovaties als het internet of things, e-wallets, near field communication (NFC), camerafunctionaliteiten en location-based marketing.

Het volledige Digital Advertising Report Q2 2015 van Adobe is hier te downloaden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond