-

Onderzoek: wat wil de consument van wearables?

Heeft de Apple Watch het in zich om de wearables-markt naar de massa te trekken? De meningen zijn verdeeld. En niet in de laatste plaats omdat consumenten zelf een troebel beeld hebben. Vaak weten ze niet wat wearables eigenlijk kunnen én wat ze zelf van een wearable willen.

plaatje accent3Dat concludeert eMarketer op basis van onderzoek van ACCENT Marketing Services. Maar een watch is niet wat de meesten zeggen te willen. Slechts 26 procent van de ondervraagde internetgebruikers kijkt uit naar een horloge als wearable. Terwijl 44 procent het meest geïnteresseerd is in een activiteiten- of fitnessband en nog eens 8 procent zegt een dergelijke device op clip te willen.

Te klein schermpje

De Apple Watch combineert de meeste features die te vinden zijn op fitnesswearables met die van een horloge. Maar toch zegt maar liefst vier van de vijf consumenten een Apple Watch niet te willen kopen. En 90 procent verwacht niet dat de Apple Watch de iPhone zal vervangen. 51 procent denkt dat het schermpje te klein zal zijn van de watch. Toch zegt 54 procent de Apple Watch een spannende wearables-ontwikkeling te vinden.

Een nadeel kan wellicht zijn dat de Apple Watch gelinkt is aan de iPhone. In de meeste gevallen betekent het zelfs dat de smartphone dichtbij moet zijn als de watch gebruikt wordt. Dat terwijl volgens ACCENT 63 procent van de consumenten vindt dat wearables met alle mobiele devices moet kunnen werken. Ongeacht het type operating system, of het nu iOS, Android of Windows is. 22 procent is zelfs van mening dat een wearable op zichzelf werkzaam moet kunnen zijn.

Waar wil de consument wearables allemaal voor gebruiken?

  1. Sneller internet om social media sites te bezoeken (32 procent)
  2. Zodat merken alerts kunnen sturen (23 procent)
  3. Om merken meer inzicht te geven in hun lifestyle (39 procent)
  4. Om er cool mee uit te zien (31 procent)

plaatje accent2

Wel van invloed, of toch niet

Driekwart van de consumenten zegt dat het merk wearable niet van invloed zal zijn op hun beslissing er een te zullen kopen. Maar van de mannen zegt juist een derde dat het merk absoluut van invloed zal zijn.

38 procent van de mannen en 34 procent van de babyboomers wil wearables vooral om sneller toegang tot social media sites te kunnen krijgen. Terwijl maar liefst zeven op de tien vrouwen zegt niet op Facebook, Twitter of Instagram te willen via wearable technologie.

Kortom, de meningen zijn verdeeld. Maar wat wel duidelijk is, is dat wearables een nieuwe marketingkans zijn. Zo denkt 74 procent van de consumenten dat wearable tech de manier zal veranderen waarop ze contact hebben met fitness providers. En een op de vijf millennials denkt dat het de manier verandert waarop naar reclame gekeken wordt.

De volledige Wearable Technology Survey van ACCENT Marketing Services is hier te downloaden.

plaatje accent

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond