-

Onderzoek: wil de consument wel same day delivery?

Same day delivery is ook in Nederland steeds vaker mogelijk. Maar is het wel wat de consument wil? Dat ligt aan de leeftijd, blijkt uit onderzoek. Hoe ouder, hoe minder belangrijk ontvangst op dezelfde dag wordt.

Dat concludeert eMarketer op basis van onderzoek van Bizrate. En het percentage consumenten dat same day delivery belangrijk vindt, neemt zelfs met de jaren af. In 2013 vond 22 procent van de online shoppers het nog een belangrijke voorwaarde. Terwijl in 2015 nog slechts 18 procent van de ondervraagde Amerikanen er belang aan hecht.

Vooral millennial wil same day delivery

Wordt er in detail naar de onderzoeksgroep gekeken, dan vallen er twee dingen op. Vooral de jongere consumenten willen same day delivery. Van de millennials (18 tot 34 jaar) vindt 30 procent de optie belangrijk. Terwijl dit aandeel onder babyboomers (50 tot 64 jaar) snel afneemt naar 13 procent.

plaatje Bizrate

Belang neemt af onder ouderen

Daarnaast neemt het belang dat consumenten hechten aan ontvangst van een pakketje op de dag van bestelling, met de tijd vooral af onder de ouderen. In 2013 gaf 10 procent van de senioren (65-plussers) aan dat same day delivery belangrijk was. Nu is dat nog slechts 5 procent, een afname van maar liefst 50 procent.

Ook Gen X’ers (35 tot 49 jaar) en babyboomers vinden de optie met de jaren minder belangrijk geworden. Millennials daarentegen zijn in hun mening over same day delivery bijna niet veranderd. In 2013 vond 31 procent van hen het belangrijk, tegen 30 procent dit jaar.

Wel bereid ervoor te betalen

Maar ondanks dat de meeste consumenten same day delivery niet topprioriteit vinden, is men wel bereid te betalen voor de service. Zo blijkt uit onderzoek van PwC dat maar liefst 61 procent van de Amerikanen er best voor wil betalen. Bijna een zelfde percentage vindt betalen voor bezorging binnen een á twee dagen ook prima.

plaatje PwC

Dit bericht is 10 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond