-

Onderzoek: prijs bottleneck voor smartwatches

Smartwatches moeten volgens de voorspellingen dit jaar de winkels uitvliegen. Zo voorspelt eMarketer een toename in gebruik van maar liefst tweederde. Toch blijven consumenten vooralsnog terughoudend. De reden? Prijs. Met afstand.

Plaatje KenticoDit blijkt uit het onderzoek Smartwatches: The opportunities and challenges for marketers van Kentico. Maar liefst 69 procent van onderzochte internetgebruikers wereldwijd zegt dat ze de smartwatches momenteel te duur vinden. Daarnaast ziet 38 procent gewoonweg niet genoeg redenen te zien om het ding wel aan te schaffen.

Een goed punt want de smartwatches bieden vooralsnog vooral de extra mogelijkheid ermee te mailen, bellen of sms’en. Dingen die je uiteraard ook gewoon met de mobiel kunt doen. Sterker nog, veertien procent van de ondervraagde internetgebruikers zegt dat de smartwatch afhankelijk is van hun smartphone en dat dat voor hen de reden is er geen aan te willen schaffen.

Plaatje Kentico1

Smartwatch niet voor zakelijk gebruik

Toch vinden ook veel consumenten het mailen en sms’en (45 procent) en bellen (36 procent) een interessante optie van smartwatches. Niet dat ze de gadget er zakelijk voor zullen gebruiken. 74 procent van de ondervraagde internetgebruikers gelooft dat het eventuele gebruik van de smartwatch vooral persoonlijk zal zijn, terwijl slechts 24 procent zegt dat het zowel privé als zakelijk kan. Slechts twee procent ziet de smartwatch als een workplace-only device.

Plaatje Kentico4

 

Maar dat kan ook komen doordat de consument de smartwatch nog niet goed kent. Een magere vijftien procent geeft aan veel over het device te weten. Terwijl zelfs 26 procent van de ondervraagde internetgebruikers aangeeft actief op zoek te zijn gegaan naar meer online informatie erover.

Ondanks alle huidige twijfel, onwetendheid en terughoudendheid denken wel veel consumenten uiteindelijk een smartwatch aan te zullen schaffen (55 procent). 47 procent zegt zelfs de intentie te hebben het ding binnen twee jaar te kopen.

Plaatje Kentico3

Het volledige onderzoek Smartwatches: The opportunities and challenges for marketers van Kentico is hier te downloaden.

Deel dit bericht

1 Reacties

ferdinand

Jammer dat het hier een incompleet onderzoek is en dat smartwatches zo verkeerd worden neergezet. De killereapp van een smartwatch is de horlogefunctie, waarbij het mogelijk is om op elk moment een andere watchface te kiezen. De rest is mooimeegenomen. Verder blijkt uit gebruik dat apps nauwelijks tot geen waarde hebben omdat het aantal handelingen om dit te starten veel groter is dan het pakken van de smartphone. Als je het beschouwd als een horloge dat slim is wordt de prijs opeens veel logischer

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond