Top 3 favoriete apps krijgt 80 procent van de aandacht
We besteden steeds meer tijd aan apps. De afgelopen twee jaar nam het gebruik zelfs 65 procent toe. Met name dankzij de smartphone. Ook op de tablet is er een gebruikstoename, zij het slechts 12 procent. En voor de desktop 15 procent.
Dat blijkt uit The 2015 US Mobile App Report van comScore. Mobiele appgebruik is inmiddels uitgegroeid tot hét tijdsverdrijf met digitale media. Zo slokt het maar liefst 77 procent van alle digitale mediatijd op.
Ook meer browsen
Maar we zijn daarnaast ook meer gaan browsen, op zowel de mobiel (+7 procent) als de tablet (+2 procent). Op smartphones wordt nu gemiddeld bijna 90 procent van de tijd aan apps besteed en 13 procent aan het browsen.
Gebruik tablet neemt met jaren toe
Vooral jongeren spenderen veel tijd aan apps op de smartphone. 18- tot 24-jarigen zelfs meer dan 90 uur per maand. Dat gebruik neemt sterk af met de leeftijd. En het tabletgebruik van apps? Dat neemt met de jaren juist weer wat toe. Hierdoor is het verschil tussen deze devices op latere leeftijd weer minder groot.
Favoriete apps krijgen meeste aandacht
Ruim de helft van iemands tijd op de mobiel of tablet gaat op aan de meest favoriete app. De nummer twee moet het doen met een kleine 20 procent. En de derde app met maximaal 10 procent. Bijna 80 procent van de apptijd wordt dus besteed aan de top 3 favoriete apps.
Zelf op zoek naar nieuwe apps
Millenials zijn zwaardere appgebruikers en het is dus logisch dat vooral zij op zelf actief op zoek gaan naar nieuwe apps. De appstore is voor elke leeftijdsgroep de belangrijkste ontdekmethode voor nieuwe apps. Maar ook vrienden en familie en berichten op sociale sites zijn belangrijk.
Entertainment in plaats van communicatie
Welk type mobiele apps de meeste aandacht krijgen op? Sociale netwerken, radio en games. In totaal gaat 55 procent van de tijd op aan die categorieën. Instant message-apps krijgen maar 6 procent van de aandacht. Het is kortom duidelijk dat mobiele devices veruit het meest gebruikt worden voor entertainment, en niet voor communicatie.
*) Een deel van dit artikel werd eerder gepubliceerd in het novembernummer van Emerce magazine (#144)
Het volledige The 2015 US Mobile App Report van comScore is hier te downloaden.
Gerelateerd onderzoek
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Martijn
En in Nederland?
Laura Vogels
Die cijfers heb ik helaas niet direct kunnen vinden. Ik schat in dat ze niet erg afwijken van de Amerikaanse. Wel zag ik dat Telecompaper vandaag een nieuwe Dutch Apps Market-report heeft gepubliceerd: http://www.telecompaper.com/research/dutch-apps-market-november-2015-edition–1114820. Zonder een bak met geld helaas niet in te zien, maar ik verwacht dat daar wel iets interessants in staat over Nederlandse aandacht voor apps.