-

Mobile Google Search toont deeplinks Facebook-app

Dinsdag bracht The Wall Street Journal  het nieuws van een opvallende samenwerking tussen Facebook en Google op het gebied van mobile search. Door deze samenwerking heeft de zoekmachine toegang tot de openbare gedeelten van de Facebook app. Android gebruikers worden daardoor via de mobiele zoekresultaten direct naar de dieper gelegen content in de app geleid. Wat zijn de mogelijke gevolgen van deze ontwikkeling voor beide partijen en voor SEO?

Waarom deze samenwerking tussen Facebook en Google?

Google App Indexing bestaat al sinds 2013. Dit systeem maakt het mogelijk voor mobiele gebruikers direct een dieper gelegen pagina binnen een app te bezoeken via een klik op een zoekresultaat. Google kan deze deeplinks echter alleen in haar zoekresultaten opnemen als publishers toegang tot deze delen in de app toestaan. Afgelopen vrijdag verleende ook Facebook de zoekgigant toegang tot haar app. In de zoekresultaten zal uiteraard alleen informatie getoond worden die door de Facebookgebruiker als openbaar is aangemerkt.

De toestemming die Facebook nu heeft gegeven is bijzonder, omdat de twee partijen al jaren als elkaars concurrenten worden gezien. Google en Facebook concurreren met elkaar op gebieden als social media, advertisement en search. Deze concurrentiestrijd was voor Google al eerder reden toenadering te zoeken  tot het sociale medium. Facebook was echter niet geïnteresseerd in samenwerken. Tot vorige week dus. Facebook lijkt in te zien dat zij zelf ook profiteren van deze overeenkomst.

  • Het aantal bezoekers naar de Facebook app zal hiermee toenemen.
  • Google kan haar gebruikers hierdoor een betere mobiele gebruikservaring bieden. Gebruikers worden nu doorverwezen naar de app en niet langer naar de mobiele site van Facebook.

Hiermee speelt Google beter in op de wensen van haar mobiele gebruikers. Maar wat is de mogelijke impact op SEO?

Stijging branded verkeer naar bedrijfspagina’s

Google zal voor branded zoektermen deeplinks naar bedrijfspagina’s op Facebook weergeven in de zoekresultaten. Denk hierbij aan profiel- en evenementenpagina’s. Zoals eerder genoemd, zal dit in eerste instantie een gunstig effect kunnen hebben op het mobiele verkeer naar Facebook.

Stijging in engagement met mobiele doelgroep

Door de verbeterde mobiele ervaring is het aannemelijk dat engagement binnen en interactie met de doelgroep zal toenemen. Denk hierbij aan een stijging in het mobiele verkeer naar originele content op websites door klikken op links in Facebook posts. Deze stijging in het aantal sessies zal in Google Analytics zichtbaar zijn als ‘referrals’ – verwijzend verkeer.

Indirecte impact voor SEO

Via deze klikken wordt geen linkwaarde vanuit Facebook overgedragen door de ‘nofollow’ tag. Dit zal geen directe invloed hebben op het aantal bezoekers naar de site uit het organische kanaal.

Echter, de verwachte verbetering in interactie op de bedrijfspagina’s van Facebook kan indirect een positieve invloed hebben op het linkprofiel van de websites van deze bedrijven. Het kan de natuurlijke aanwas van backlinks aanwakkeren (link-earning) en uiteindelijk de autoriteit van domeinen en pagina’s kunnen vergroten. We moeten daarbij wel stellen dat dit eerder een vergezocht verband is, dan een concrete verwachting.

Ranking Boost door App Indexing

Naast deze specifieke voordelen van de samenwerking tussen Facebook en Google, biedt het crawlen van deeplinks in apps voordelen voor SEO. Eerder dit jaar werd namelijk duidelijk dat Google een zogenaamde “Ranking Boost” toekent aan publishers die Google toestaan diepere content van apps te indexeren. Sinds september komt daar bovendien een extra beloning bovenop voor apps die gebruikmaken van de nieuwe App Indexing API . Deze tool verzamelt voor Google extra informatie met betrekking tot engagement. Door middel van deze data evalueert de zoekmachine hoe nuttig een app is.

Conclusie

Hoewel App Indexing al sinds 2013 mogelijk is heeft het nog niet de vlucht genomen die misschien bij aanvang verwacht werd. We verwachten dat de toestemming van een grote speler als Facebook andere commerciële partijen kan motiveren de App Indexing API te gebruiken. Als het gebruik van deze API op grotere schaal zal worden ingezet, zal het directe en indirecte effect op SEO grotere vormen aannemen.

*) Foto boven: Techcrunch (cc)

**) Dit artikel is geschreven in samenwerking met Marloes Zweers.

Deel dit bericht

1 Reactie

Brendan Thesingh

Het betreft hier zoeken via de search app op Android in de Facebook app. Vooralsnog een beperkt domein, maar inderdaad wel een hele interessante ontwikkeling.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond