-

Topmerken vinden hun weg naar social media-strategie

Steeds meer grote merken zijn aanwezig op de sociale netwerken. Van de 100 grootste merken zijn er 67 actief in social media. Naast de groei, wordt social media nu ook professioneler ingezet.

Dat blijkt uit de derde editie van de Social Media Monitor. Een half jaar geleden waren er van de 100 grote merken nog 65 niet aanwezig op de sociale netwerken. Bij de 35 merken die wel aanwezig waren, was er weinig sprake van activiteit. Dit jaar is gekeken naar aanwezigheid en activiteit op Twitter, YouTube, Hyves, LinkedIn, Facebook en eigen blogs.

Vandaag de dag besteden meer merken aandacht aan interactie met de gebruiker, in de hoop meer inzicht te krijgen op wat er speelt onder de doelgroep. Belangrijk is dat bij het bedrijfsmatig gebruik van social media vaker dan voorheen een strategie en doelstellingen worden ingezet.

Vodafone kiest bijvoorbeeld voor een externe stra­tegie gericht op monitoring, merkactivatie, influencers en eCare. Bol.com en Rabobank kiezen voor een brede aanwezigheid, daar waar hun doelgroep actief is en vraag ontstaat.

Winnaar

Bol.com voert, net als in de vorige editie van het onderzoek, de merken aan als het aankomt op aanwezigheid op de zes sociale media die zijn meegenomen. Een verschil met vorig jaar is dat de mediawebshop meer content levert via de kanalen. Daarnaast is er ook sprake van meer interactiviteit.

Net als een half jaar geleden neemt Rabobank de tweede plek in. Nieuwkomer Hema komt binnen op de derde plek. Vorig jaar was de Hema afwezig op de sociale media.

De merken die voor het onderzoek zijn geïnterviewd, gaven aan social media vooral in te zetten voor marketingdoeleinden. Twitter werd voornamelijk ingezet voor service en webcare en LinkedIn uiteraard voor recruitment en HR.

Weinig activiteit

De aanwezigheid van merken op Twitter steeg ten opzichte van vorige jaar van 23 merken naar 39 merken. Twitter wordt nu door 60 procent van de merken uit de top 100 die actief zijn in social media ingezet en is daarmee, samen met YouTube en Linke­dIn, het netwerk dat het meest wordt ingezet door merken. Toch verdienen de meeste merken nog steeds het gros van de punten met een goed verzorgde aanwezigheid en in mindere mate met activiteit en interactiviteit.

Het onderzoek noemt NS als voorbeeld van een merk dat gericht Twitter inzet om haar doelgroep te bereiken. Hoewel NS niet in de top 10 van de algehele ranglijst voorkomt is het wel degelijk een merk dat vanuit een onderbouwde strategie de inzet van social media tot een succes weet te maken.

Merken zijn, zo blijkt uit dit onderzoek, meer aanwezig op Facebook. Een half jaar geleden werd dit medium gebruikt door zes merken, waarbij advertising niet is meegenomen. Dit jaar zijn twaalf van de 100 merken actief op de sociale netwerksite.

YouTube

YouTube is voor het eerst meegenomen in het onderzoek. Van de 100 merken heeft 40 procent een eigen kanaal. De activiteit binnen deze kanalen is erg laag, YouTube wordt vaak gebruikt om video’s te parkeren. Opel daarentegen, weet hoog te scoren met activiteit op YouTube, dioor exclusieve previews, reclame en ervaringen te delen in video.

LinkedIn is, net als Facebook, bezig met een opmars onder de topmerken. Een half jaar geleden hadden slecht vier merken een bedrijfsprofiel aangemaakt op het zakelijke netwerk, inmiddels is dat onderdeel door 39 merken ingevuld.

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Piet van Buren

Het is jammer dat de "merken" altijd maar weer instaat zijn om een integer systeem te vervuilen met niet-integere boodschappen. Als mensen iets willen weten over de merken zijn er al genoeg vervuilde media waarin ze de enorme kwaliteiten van hun producten kenbaar maken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond