-

Vers van de pers direct naar mobiel

De Amerikaanse digitale krantenmarkt bloeit als nooit tevoren. In een jaar tijd groeide het medium met maar liefst tien procent en in maart dit jaar werden 176 miljoen unieke bezoekers geteld, een unicum. De kartrekker? Het mobiel.

Dat concludeert de Newspaper Association of America (NAA) na onderzoek. Ook in Nederland doet de lezer zich steeds vaker te goed aan een digitaal krantje. Op papier leveren de kranten in, maar het aantal digitale abonnees groeit sterk. Zo bleek uit de NOM-cijfers van afgelopen maart dat 52 procent van de Nederlanders van 13 jaar en ouder weleens een online dagblad leest, vooral op smartphone en tablet.

Vooral mobile only-abonnees

In Amerika nam het aantal ‘mobile only’-krantenabonnees in een jaar tijd toe van 29 procent naar 40 procent. Wat gelijk staat aan een toename van 71 miljoen unieke bezoekers. Abonnees die een combi gebruiken van de mobiel en een desktop of laptop zijn momenteel goed voor 29 procent van het totale aantal digitale krantenabonnees. Terwijl het aantal ‘pc only’-abonnees daalde naar 31 procent.

Vooral mannen zijn de drijvende kracht achter de bloeiende mobile only-krantencijfers. Met uitzondering van de leeftijdsgroep 45 tot 54 jaar, groeiden alle leeftijdsgroepen mannelijke lezers sneller dan het gemiddelde van +53 procent. De snelst groeiende groep mannen? 55-plussers, met +79 procent ten opzichte van vorig jaar. Van de vrouwelijke krantenlezers doet juist de leeftijdsgroep 45 tot 54 jaar het uitermate goed op de mobiel. Zij lieten een groei zien van maar liefst 81 procent.

Kort en krachtig

Ook onderzoek van Pew Research Center laat zien dat de mobiel het online nieuwsverkeer stevig omhoog trekt. Volgens eMarketer zagen alle Top-10 Amerikaanse kranten meer unieke bezoekers via de mobiel komen dan via de desktop.

Wie als adverteerder wil meeliften op deze groei kan het beter wel kort en krachtig houden. Een gemiddeld mobiel bezoekje aan de digitale The New York Times omvatte slechts 4,6 minuten.

Opvallend genoeg gaven in het onderzoek van Pew Research Center de meeste lezers aan hun krant juist vooral in print te lezen (56 procent). Mobile only zou slechts 5 procent van de ondervraagden doen. De verklaring ligt volgens Pew in de korte tijdspanne van mobiele lezers. De meesten komen via een linkje op social media of via e-mail binnen. En zien hun ervaring daarom niet als ‘het lezen van de krant’.

Het onderzoek van de Newspaper Association of America (NAA) is hier te downloaden.

The State of the Media 2015 van Pew Research Center kan hier gedownload worden.

plaatje pew2

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond